In een werkplaats staat een 3.0 TDI uit 2018. Deze jonge auto heeft een nieuwe AdBlue-tank en tankmodule gekregen. Helaas heeft deze reparatie het probleem niet opgelost, wat tot frustratie van de monteur leidt. Daarom besluit hij om hulp in te schakelen van de GMTO Helpdesk.
De reden dat de Touareg naar de werkplaats is gebracht, is vanwege foutcodes in het AdBlue-systeem. Volgens het technisch servicebulletin heeft de werkplaats een nieuwe tank en tankmodule geplaatst. Echter, nu zijn er nieuwe foutcodes verschenen, wat suggereert dat de nieuwe onderdelen nieuwe problemen hebben geïntroduceerd.
Foutcodes
De motor-ECU toont foutcode U121d00, wat duidt op een communicatieprobleem met het AdBlue-tankniveau. We beginnen met het controleren van de basisvoorwaarden, zoals voeding, massa en communicatie. Aangezien de auto volledig gedemonteerd is geweest, is het aannemelijk dat een van deze factoren verstoord is geraakt. Na het onderzoek blijkt alles in orde te zijn, inclusief het CAN-signaal.
De nieuwe foutcodes die zijn opgetreden in de motor-ECU zijn:
- U121E-00 (Onplausibele niveau- en tanktemperatuur)
- U121D-00 (Geen communicatie met tanktemperatuur en niveau)
- U040F-00 (Regelapparaat voor reductiemiddel onaannemelijke informatie)
De AdBlue-module vertoont ook drie fouten:
- P203C-00 (Sensor vloeistofpeil reductiemiddel kortsluiting naar massa)
- U121D-00 (Geen communicatie met tanktemperatuur en niveau)
- U211E-00 (Onplausibele niveau en tank temperatuur).
Twee zaken vallen op: er zijn communicatiefouten en er is verwarring over het niveau en de temperatuur. Om te achterhalen of het ene het gevolg is van het andere, wordt de communicatie grondig onderzocht. De monteur constateert echter dat de communicatie er goed uitziet. Het lijkt erop dat de foutcodes met betrekking tot het niveau en de temperatuur worden veroorzaakt door de nieuwe AdBlue-module.
Na het inbouwen van de nieuwe onderdelen is alles opnieuw ingeleerd, maar het probleem blijft bestaan. Om meer inzicht te krijgen in het systeem, raadpleegt de monteur het schema. Hieruit blijkt dat de temperatuur- en niveausensor een eigen aansluiting hebben die losstaat van het CAN. De monteur is nieuwsgierig naar de meetwaarden van deze sensoren en roept daarom de livedata op.
Metingen aan de Ad-blue
Hoewel livedata nuttig is, kan het geen volledig betrouwbare weergave zijn van de meetgegevens. Daarom besluit de monteur om metingen uit te voeren op de tank zelf en op de AdBlue-module om te controleren of de signalen kloppen en of de bekabeling in orde is. De monteur begint met de temperatuursensor, waarbij hij de voeding (Pin 1) aan de massa (Pin 2) legt. Dit resulteert in een zichtbare verandering in de livedata, wat erop wijst dat de temperatuur van de AdBlue correct wordt weergegeven.
Vervolgens wordt de niveausensor gemeten. Pin 13 moet 5 volt voeding hebben, Pin 6 is de massa en Pin 14 is de signaaldraad. Hoewel Pin 13 en 6 in orde zijn (met 4,9 volt), wordt op Pin 14 slechts 0 volt gemeten. Dit is niet het verwachte resultaat, en het kan worden veroorzaakt door kortsluiting. Het aanleggen van een externe draad helpt echter niet om het probleem op te lossen. Daarom wordt besloten de Touareg naar de GMTO-werkplaats te brengen voor verder onderzoek.
Verder met de puzzel
In de eigen GMTO-werkplaats worden de metingen op de AdBlue-tank herhaald, met hetzelfde resultaat. De signaaldraad op Pin 14 geeft slechts 3 millivolt, en de bekabeling blijkt in orde te zijn. Er is echter nog een andere signaaldraad die data doorgeeft, en deze blijkt de sleutel tot de oplossing te zijn. Als het AdBlue-systeem op en neer schommelt tussen 2 en 100 procent, wordt de datadraad aan de massa gelegd, waardoor dit constant op 100 procent wordt weergegeven. We gaan zelf nog even puzzelen en daarbij beginnen we bij het TSB van Volkswagen en de onderdeelnummers die daarin vermeld staan. Naar aanleiding van de aanvankelijke foutcode schrijft het TSB voor om de tank- en elektronicamodule te vervangen; daarbij zijn de nieuwe onderdeelnummers vermeld. Dat is precies wat de werkplaats besteld heeft, maar als we de onderdeelnummers op de nieuwe onderdelen bekijken, dan zien we dat deze de oude nummers hebben.
Verkeerde onderdelen
Het raadsel wordt dus uiteindelijk opgelost wanneer blijkt dat de werkplaats de verkeerde onderdelen geleverd heeft gekregen. Het technisch servicebulletin van Volkswagen schreef voor om de tank- en elektronicamodule te vervangen met specifieke nieuwe onderdeelnummers. De werkplaats had echter de verkeerde onderdelen ontvangen en geïnstalleerd. Nadat de juiste, nieuwe onderdelen zijn besteld, gemonteerd en ingeleerd, zijn de problemen opgelost.
0 Comments