Bij het stellen van een technische diagnose wil je altijd zeker weten dat je onderzoeksmethode het probleem niet verbergt of verergert. Soms lijkt alles aan een systeem perfect in orde, terwijl het probleem in werkelijkheid verscholen ligt achter de nuances van hoe je meet. In dit artikel delen we een interessante casus van een Mercedes SL600 (R320) uit 2007 die bij GMTO werd aangemeld met een lastig probleem: misfires. Dit praktijkgeval benadrukt niet alleen het belang van de juiste meetmethoden, maar ook hoe kleine details een groot verschil kunnen maken.
Het Probleem: Misfires bij een Complexe Motor
De Mercedes SL600, uitgerust met een 5,5-liter twaalfcilinder motor, kampte eind 2022 met terugkerende misfires. Bij een motor met zoveel cilinders kunnen de oorzaken uiteenlopen en reparaties kostbaar worden als je onderdelen zonder precieze diagnose vervangt. Daarom was nauwkeurig meten essentieel.
De ontsteking bleek de meest waarschijnlijke boosdoener. Deze motor gebruikt twee bobinegalerijen, elk met twaalf bobines (twee per cilinder), en een aparte ontstekingsmodule die drie spanningen levert: 12V, 24V en 180V. De combinatie stuurt in totaal 24 bougies aan. Met behulp van de GMTO-scope constateerden we dat een van de bobinegalerijen afwijkingen vertoonde. Deze werd vervangen, en het probleem leek opgelost. De auto functioneerde foutloos tijdens een proefrit en vertoonde geen foutcodes meer.
De Misfires Keerden Terug
Hoewel de auto na de reparatie naar de showroom ging en later werd verkocht, keerde de klacht in de zomer van 2023 terug bij de nieuwe eigenaar. Ditmaal meldden de foutcodes een algemene misfire (P0300) en cilinderspecifieke misfires (P0301 t/m P0306). Wederom wees de storing naar de bobinegalerij die eerder was vervangen.
Het autobedrijf schakelde opnieuw GMTO in voor ondersteuning. Gezien de eerdere reparatie lag het niet voor de hand dat de nieuwe bobinegalerij hetzelfde probleem veroorzaakte. Een diepere diagnose was noodzakelijk
Spanningen en Stromen Onder de Loep
De focus lag op de bobinegalerij waar de foutcodes naar verwezen. Via de GMTO-scope werd zowel de spanning als de stroom gemeten. Het resultaat was opmerkelijk: alle voedingen functioneerden zoals verwacht, en de stroomsterkte in het 180V-circuit was consistent voor alle cilinders (ongeveer 1,5 ampère). Tijdens de aanstuurtijd werd de bobine correct geladen, en ook de primaire kant van de ontsteking vertoonde geen afwijkingen.
Vervolgens werd de secundaire kant van de ontsteking gecontroleerd met een ontstekingsopnemer en scope. Dit signaal voldeed perfect aan de verwachtingen; alles leek in orde. Toch bleven de misfires bij GMTO volledig afwezig, hoe vaak we ook probeerden de storing op te wekken.
Waarom Ging Het Bij GMTO Goed, maar Elders Fout?
Het verschil tussen de situatie bij GMTO en het garagebedrijf bleek uiteindelijk niet in de motor of de bobines te zitten, maar in de meetmethode. Bij GMTO gebruikten we backprobes om signalen in een gesloten circuit te meten. Deze meetmethode voorkomt beschadigingen aan stekkers en zorgt ervoor dat de meting geen invloed heeft op het systeem.
Maar toen we de backprobes verwijderden, keerde de klacht plotseling terug. Dit bracht ons op het spoor van een mogelijk probleem met de stekkers.
De Ontdekking: Beschadigde Stekkers
Bij het inspecteren van de stekkers van de bobinegalerijen en de ontstekingsmodule ontdekten we dat meerdere pinnen beschadigd waren. Met name de stekkers van de bobinegalerijen, die een hogere belasting hebben vanwege hun vele verbindingen, waren versleten. Ook de stekker van de voedingsmodule vertoonde duidelijke sporen van schade.
Het vermoeden was dat eerdere metingen met een multimeter in een open circuit hadden bijgedragen aan het probleem. Het meten met multimeterpennen in stekkers kan de aansluitingen wijder maken, waardoor ze niet meer stevig op de pinnen klemmen. Dit leidt tot slechte verbindingen en intermitterende storingen, zoals de misfires bij deze Mercedes.
Na het repareren van de stekkers verdwenen de misfires volledig en werkte de motor weer naar behoren.
Correct Meten Voorkomt Fouten
Deze casus laat zien hoe belangrijk het is om niet alleen een grondige diagnose te stellen, maar ook om de juiste meetmethoden te gebruiken. Meet altijd in een gesloten circuit met backprobes, zelfs bij eenvoudige controles met een multimeter. Dit voorkomt schade aan stekkers en zorgt voor nauwkeurige metingen.
Een slechte stekker kan verborgen blijven als je metingen onbedoeld een tijdelijk betere verbinding creëren. Als een storing verdwijnt terwijl je meet, is dat een sterke aanwijzing dat de stekker of aansluiting het probleem veroorzaakt. Door zorgvuldig te meten en aandacht te besteden aan details, kun je problemen oplossen zonder onnodige vervanging van dure onderdelen.
Meten is Weten – maar dan Wel Goed!
Diagnoses stellen bij complexe systemen zoals die van de Mercedes SL600 vereist niet alleen technische kennis, maar ook de juiste aanpak. Het gebruik van backprobes en het meten in een gesloten circuit kan het verschil maken tussen een snelle, effectieve oplossing en een langdurige zoektocht.
Deze casus herinnert ons eraan dat aandacht voor details – zelfs zo klein als de conditie van een stekker – de sleutel kan zijn tot succes. Dus onthoud: meten doe je met backprobes, en meten doe je goed.
0 reacties