GMTO EV Multitester
GMTO EV multitester
Een isolatiemeter en multimeter voor o.a. spanningsloosheid controle, isolatie controle, diagnose op isolatiefouten en het uitvoeren van een aarde continuïteitstest
Hoe werkt DE EV Multitester?
Hoe werkt de GMTO EV Multitester en wat heb ik nodig?
EV Multitester FAQ
Bekijk de meest gestelde vragen over het gebruik van de EV Multitester.
handleiding
Download de laatste versie van de handleiding in het engels.
Technische specificaties
- Metingen in 12V, 24V en 48V en hoogvoltage systemen tot 1000V
- Voltmeter AC/DC: tot 1000V
- Aarde continuïteit test: 0.015 ohm – 2.000 ohm @ 200mA en tot 20 ohm @90mA
- 5 test Voltages: 50V, 100V, 250V. 500V, of 1000V
- Ohmmeter: meet weerstanden van 100 milliohm (0,1Ω) tot 60 Megaohm (60000000Ω)
- Tot 25 Gigaohm (25000000000Ω) tijdens isolatietest
- Dubbel display (om bijvoorbeeld de weerstand en testspanning tegelijk weer te geven)
- Frequency meter: ververst 60x per sec, te zien met analoge bahrgraph
- Met 1 hand een isolatiemeting of potentiaal vereffeningsmeting uitvoeren door een testknop op de meetprobe.
- Detectie en waarschuwing tegen onjuiste aansluiting op de meter
- Metingen volgens CAT III 1000V en voldoet daarmee aan de NEN9140 voor hybride en elektrische voertuigen
- PI / DAR meting
Hoe werkt de GMTO EV multitester
Ontdek isolatie-controle
Deze meter stelt ons in staat om de isolatie tussen het hoogspanningsgedeelte en het voertuigcarrosserie, oftewel de voertuigmassa, te controleren. Het doel is om te verzekeren dat er geen verbinding bestaat tussen deze componenten. Met de meter kunnen we precies deze verbinding testen. Bovendien moeten we de juiste spanning selecteren die op dat moment nodig is voor het systeem. De geselecteerde spanning kan bijvoorbeeld 50, 100, 250, 500 of zelfs 1000 volt zijn. Op deze manier bootsen we de belaste meting na van het hoogspanningssysteem.
Ontdek de essentie van potentiaalvereffening
Met behulp van de GMTO EV Multi-tester kunnen we deze metingen uitvoeren. Het doel van deze test is om te controleren of er een goede verbinding is tussen de behuizing van het hoogspanningscomponent en het voertuigchassis. Deze verbinding is van cruciaal belang om te voorkomen dat isolatiefouten optreden en om de veiligheid van het voertuig te waarborgen.
Spanningsloos maken van een voertuig en de daarbij behorende controle.
Een essentieel aspect van het spanningsloos maken is uiteraard de verificatie ervan: is de spanning daadwerkelijk weg? In dit geval hebben we een stekker losgekoppeld van het batterijpakket, terwijl de inverter aan de andere kant van de stekker nog steeds is aangesloten. De fabrikant van het voertuig adviseert ons om het spanningsverschil tussen deze twee punten te meten, waarbij de gewenste waarde lager moet zijn dan 10 volt.
Veel gestelde vragen (FAQ)
Er zijn veel isolatietesters op de markt, waarin verschilt deze met de rest?
- Gebruiksvriendelijkheid, door gebruik te maken van de testknop op de probe kan deze met 1 hand bediend worden.
- Aantal testspanningen: 50V ( denk aan testen van 48V systemen), 100V (ook een isolatie test op een Piëzo injector behoort nu tot de mogelijkheden), 250V , 500V en 1000V voor testen van hybride en volledig elektrische voertuigen.
- Dubbel scherm, zowel de testspanning als de weerstand komen in het display tijdens de isolatiecontrole.
- Kwaliteit, na veelvoudig testen in de praktijk geeft deze meter altijd betrouwbare en duidelijke resultaten. Dit is s voor veel andere meters die we getest hebben lang niet altijd het geval.
- Veelzijdig, naast isolatietester is deze ook geschikt om spanningen te meten tot 1000V ( Cat 3 1000V) . Ook kan eenn potentiaalvereffening meting/ controle uitgevoerd worden.
Wat is potentiaal vereffening en waarom is dit belangrijk?
De behuizing van een hoogvoltage component moet een goede verbinding maken met de voertuigmassa/ carrosserie van het voertuig, zodat deze kan detecteren of er een verbinding is tussen stroomvoerende hoogvoltage componenten en de massa van het voertuig. Als dit het geval is wordt er een isolatiefout gezet. Wanneer de verbinding tussen een hoogvoltage component behuizing en voertuigmassa er niet is of niet goed is, kan een hoogvoltage component (behuizing) onder spanning staan en dus heel gevaarlijk zijn om aan te raken. De potentiaal vereffening meting of controle doe je om deze verbinding te controleren. Je meet feitelijk de weerstand tussen de behuizing van het hoogvoltage component en de carrosserie, alleen danwel belast met een door de industrie vastgestelde teststroom van 200mA. Ter vergelijking; een normale multimeter doet dit met hooguit 10mA en is dus onbelast).
Wanneer ga je een potentiaal vereffening controle uitvoeren?
- Ter controle, nadat een hoogvoltage component is vervangen of gedemonteerd is geweest.
- Bij twijfel of diagnose aan hoogvoltage componenten.
Is de EV multitester ook een milliohm meter?
De EV multitester is in staat hele lage weerstanden te meten met een resolutie van 1 milliohm.
In sommige gevallen kan dit dus ook kopersluiting detecteren op een elektromotor, maar de milliohm meter blijft het beste instrument om elektromotoren op kopersluiting te testen. Deze heeft een resolutie van 0,1 milliohm.
Wat is een isolatietest uit en hoe werkt dat?
Een isolatietest controleert of er een verbinding is tussen stroomvoerende hoogvoltage componenten en de massa van het voertuig, deze verbinding mag niet aanwezig zijn of moet heel hoogohmig zijn. Als deze verbinding er wel is zal er een foutcode volgen. Om te detecteren waar deze ongewenste verbinding zit, zul je de weerstand tussen diverse componenten en hun behuizing moeten gaan controleren. Maar tijdens deze test belast een isolatietester het circuit met een gekozen spanning (50v tot 1000V, passend bij dat systeem) zodat er nu een belaste meting ontstaat. Terwijl het systeem deze spanning erop zet wordt de weerstand bepaald. Vergelijk het met een bougie, deze slaat ook niet door bij 12V maar wel bij hogere voltages.Met 12V ga je dus geen doorslag zien en met hogere spanningen wel. Daarom krijg je alleen maar betrouwbare resultaten met een goede isolatietester.
Wat is een megger?
Een megger is een isolatietester van het merk Megger en de term meggeren wordt in de industrie wel eens toegepast als er een isolatietest mee bedoeld wordt.. De EV multitester is ook een isolatietester / megger / Megohm meter.
Waarom deze meter?
Veelzijdig, gebruiksgemak, doeltreffend, kwaliteit, prijs/kwaliteit verhouding. Deze meter is veelzijdig en doeltreffend, levert veel gebruiksmak en de prijs/kwaliteit verhouding is goed.