GMTO Automotive labscope

GMTO Scope frequently asked questions

Op deze pagina vind u de meest gestelde vragen en antwoorden omtrent het gebruik van de GMTO scopesets. Wilt u een van de GMTO scopesets bestellen? Klik hiervoor op de button en bekijk alle sets in onze webshop.

Frequently asked questions

Waarom heb ik een scope nodig?
Als professional wil je natuurlijk snel en effectief storingen oplossen en een scope is daarbij onmisbaar. Heb je het tot nu toe nog zonder gedaan? Mooi, maar het kan beter én sneller met een scope!

  • Waarom is de GMTO scope de beste automotive scope op de markt?
  • Onze ATIS software helpt je om in te stellen, aan te sluiten en signalen te beoordelen.
  • Snel, zo snel dat je alle huidige signalen in beeld kunt brengen en toekomstige signalen!
  • Differentiaal gescheiden kanalen, meer mogelijkheden, minder risico en minder ruis.
    -Functies, snelfuncties in de scope software die ervoor zorgen dat je snel conclusies kunt trekken.
  • Accessoires en handige hulpmiddelen om ook mechanische defecten in beeld te brengen. Denk bijvoorbeeld aan verstuivers en de verbrandingsmotor.
  • Gebouwd op ervaring. GMTO bestaat al 36 jaar en die kennis en ervaring is verwerkt in scope en software.
  • Nederlandse makelij, hoge kwaliteit.

 

GMTO Scope

 

Hoe kom ik aan een goed voorbeeldsignaal?
Het nut van de scope is voor veel technici duidelijk, maar hoe weet je wat je moet meten? Op dit punt zijn er maar weinig bronnen waar je uit kunt putten. Het mooie van ATIS is dat hier enorm veel merkspecifieke voorbeeldsignalen in staan, zowel offline als in de Cloud (GMTO Wavelibrary). Mocht je alsnog misgrijpen, dan denkt de GMTO helpdesk graag met je mee. We zien wel eens systemen die dit ook claimen maar dan zie je al vrij snel dat deze signalen alles behalve merkspecifiek zijn. Zelfs dealers hebben deze informatie veelal niet eens en ook die voorzien wij dan wel eens van een goed voorbeeldsignaal.

Voorbeeld van foutief signaal

 

Het aansluiten van de scope: hoe ‘prik’ je in de stekker zonder schade te veroorzaken? Of prik je helemaal niet in stekkers?
Met de GMTO dunne flexibele meetnaalden (backprobes) maak je zonder stekkers los te halen een goede verbinding. Deze verbinding kan met de scope getest worden in de connectietest. Daarnaast hebben we tegenwoordig een mooi accessoire om met de stroomtang te meten zonder dat er een kabel open gepeld hoeft te worden. We meten dan vanuit de zekeringkast (zekering stroomlus). Stroom wordt vaak nog te weinig gemeten maar vertelt je de hele conditie van het circuit waar in gemeten wordt.

 

Wat heb je nodig; een 1-, 2-, een 4- of zelfs een 8-kanaals scope? Welke eisen moet je stellen en op welke specificaties moet je letten?
Een scope is beter dan geen scope is mijn motto. Wil je veel mogelijkheden en gebruiksvriendelijkheid? Ga dan voor de 4 kanaals scope van GMTO. Deze is trouwens te koppelen met nog een scope, waardoor er 8 kanalen ontstaan. maar dit heb je zelden tot nooit nodig. Veel andere scopes niet differentiaal gescheiden en zodoende heb je ook meer kanalen nodig om hetzelfde te meten, dus in de praktijk heb je aan 4 goede gescheiden kanalen voldoende.

Een 1 kanaals scope heeft het voordeel dat deze heel voordelig is en deze houdt het simpel, ideaal voor een student of hobbyist of autoschade technicus. Nadeel is dat je er dus 1 ding tegelijk mee kunt meten. Een combinatie tussen krukas en nokkenassensor gaat nu dus niet eveneens als een hogesnelheids CAN-bus in beeld brengen daarvoor zijn 2 kanalen nodig.
Een 2 kanaals scope zou daarin een mooie middenweg kunnen betekenen, qua kosten en mogelijkheden.

Can bus meten met gmto scope

Ben je een automotive professional en heb je regelmatig te maken met storingen en wil je deze effectief te lijf gaan, dan zou mijn advies altijd een 4 kanaals GMTO scope zijn.

 

Wat zijn differentiaal gescheiden kanalen? Waarom is dat zo belangrijk?
Mogelijkheid tot sluiting, Differentiaal gescheiden kanalen bieden een groot voordeel. Je kunt namelijk nergens sluiting creëren tijdens het meten. Zie het als 4 afzonderlijke scopes in 1 behuizing. Of vergelijk het met een multimeter, het zwarte snoer daarvan gaat vaak op de min van de accu, maar kan ook op een ander punt gezet worden om bijvoorbeeld spanningsverlies te meten in de voeding van een component. Je multimeter gaat daar niet stuk van en de GMTO scope ook niet. Veel andere scopes wel en dit beperkt je in je mogelijkheden. Je wil er niet over hoeven nadenken in het heetst van de strijd (storing met het voertuig).

Een ander voorbeeld is het meten van inductieve sensoren of injectoren waarbij er vaak over het component heen gemeten wordt. Ook dit is geen probleem met de GMTO scope en er is maar 1 kanaal voor nodig om deze componenten goed en volledig in beeld te brengen.
Doorslag naar andere kanalen

Daarnaast zien je veel minder ruis ( signalen van andere componenten) in je andere meetkanalen terug komen. Je hoeft dan ook maar zelden een filter te gebruiken in tegenstelling tot andere scopes op de markt.

Directe benzine injector gemeten

 

Gaat de meetsnelheid van de scope achteruit als er meerdere kanalen gebruikt worden?
Nee, de scope levert geen snelheid in op het moment dat er met meerdere kanalen gemeten wordt. De GMTO scope kun je zien als 4 scopes in 1 behuizing en zijn dus gescheiden, de snelheid blijft behouden. Dit in tegenstelling tot andere scopes op de markt.

 

Wat als ik een af en toe probleem heb in mijn voertuig? Een scope heeft toch vaak alleen korte meettijden?
Door gebruik te maken van een GMTO scope in combinatie met pc of laptop kunnen we oneindig lange metingen maken (de enige beperking is de harde schijf). Er zijn ook metingen beschikbaar waardoor je met 1 druk op een speciale triggerknop bijvoorbeeld 5 seconden terug kunt kijken in de tijd. Zo kun je veilig autorijden met die knop in je hand totdat je dat je het probleem voelt. Zo hoef je ook niet heel veel informatie door te spitten om je probleem te zien. Wat te denken van een meting die zo ingesteld staat dat hij stopt als de auto stilvalt? Eigenlijk is er dus van alles mogelijk om dat lastige “hikje” in die auto vast te leggen.

 

Hoe snel moet je kunnen meten met een scope?
De laatste generatie GMTO scopes kunnen meten tot een snelheid 1Ghz, dit is 1.000.000.000 x per seconde een meting. Dit is de komende jaren nog niet nodig binnen de automotive, maar wel is er de trend om alle signalen sneller te maken. Het snelste signaal waar we nu mee te maken hebben is flexray. Dit wordt gemeten met een snelheid van ongeveer 50 tot 100 Mhz.

Flexray signaal ingezoomd

 

Dat is dus een tiende van wat de GMTO scope maximaal kan. Alle overige capaciteit wordt gebruikt voor extra nauwkeurigheid. Uiteindelijk moet je zelf goed kunnen bepalen of je scope snel genoeg is voor het signaal wat je meet. Je kunt soms best een signaal in beeld krijgen, maar belangrijke aspecten van dat signaal worden dan bijvoorbeeld niet weergegeven. Als je dan niet weet wat je mist, gaat het niet goed.

Ontsteking snel genoeg gemeten

 

Ontsteking te langzaam gemeten

 

Wat betekent 8 of 12 of 16 bit bij de technische gegevens van een scope?
Dit vertelt iets over hoe de scope de signalen die binnenkomen verwerkt en geeft het aantal mogelijkheden aan die de scope als spanning weer kan geven. Hoe hoger dit getal hoe mooier en strakker het signaal zal zijn. Wanneer er bijvoorbeeld een bereik gekozen is van 8V, dan betekent dit dat de scope van 8V tot -8V kan weergeven. Het aantal mogelijkheden bij 16 bit zijn 2 tot de 16e macht = 65.536. Dat betekent dat de scope nu een resolutie geeft van 0,000244 volt.

Bij 8 bit is deze resolutie 2 tot de 8e macht = 256. Dat betekent dat de scope nu een resolutie geeft van 0,0625 volt. 12 en 14 bit zitten hier uiteraard tussen in.
In de praktijk betekent dit een mooier signaal waarin je heel ver in kunt zoomen zonder dat het signaal gelijk heel vierkant/ blokkerig wordt.

Wielsensor 16bit

Wielsensor 12bit

 

Waar moet ik een scope aansluiten?
Dit roept in de praktijk veel vragen op en kan simpel beantwoord worden. Met ATIS, dit programma door GMTO gemaakt, zit boordevol waardevolle informatie zoals schema`s en aansluitinformatie over hoe de scope aan te sluiten. Zonder ATIS moet je dus zelf bedenken hoe je de scope op een component aansluit. Waar en hoe je meet kan erg belangrijk zijn voor de conclusies die getrokken kunnen worden op het gemeten signaal.

Merkspecifieke aansluit informatie

 

Zijn er uitbreidingen te koop voor de scope?
De scopeset met koffer is heel compleet met meetnaalden, stroomtangen en ontstekingsaccessoires. Er zijn ook accessoires te koop die naast elektrische signalen ook druk- en vloeistof metingen kunnen doen, zoals onder andere:
• MPS4500 druksensor om lucht en vloeistof drukken tot 45bar in beeld te brengen, om bijv. de druk in de cilinder te meten of om brandstofdruk te controleren.
• RFS400 retourflow sensor om de retourflow te meten van een commonrail diesel injector, incl. piëzo verstuivers.
• MM3000 milliohm meter om de wikkelingen van een (hybride/ev) elektromotor te controleren. Kan ook gebruikt worden i.c.m. met een multimeter.
• APS260 druksensor om bijv. werking van de map sensor te controleren, het turbodruk regelventiel of om de ademhaling van de motor in beeld te brengen.
• Stroom meetlus

 

Waarin onderscheidt de GMTO scope zich van de concurrentie?
Hieronder een opsomming van sterke punten van de GMTO scope:
• ATIS programma met elektrische schema`s, aansluitinformatie, voorbeeldsignalen, voorbeeld meetinstellingen, testwaarden en foutcode informatie. Allemaal in het Nederlands.
• Scope met differentiaal gescheiden kanalen tot 80V, hierdoor is er geen kans op sluiting en minder ruis in het signaal. Bij veel scopes zijn de kanalen wel gescheiden, maar slechts tot 20V. Meet je dan een injector met hoge spanning en flink wat stroomverbruik en een krukassensor tegelijkertijd, dan zal er veel doorslag zijn tussen de signalen.
• Hoge kwaliteit en Nederlandse makelij.
• 16 bits resolutie levert mooie signalen met veel detail.
• Nederlandstalig helpdesk elke werkdag bereikbaar voor schema`s, diagnose advies, testwaarden, voorbeeldsignalen, foutcode informatie, bekende storingen met oplossing, etc.
• Alles netjes opgeborgen in robuuste-, werkplaatsbestendige koffer.
• GMTO biedt veel praktijkgerichte scope en diagnose trainingen aan, waarbij gebruik wordt gemaakt van de GMTO scope.
• Toekomstbestendig door de overcapaciteit in meetsnelheid.

 

Hoe leer ik met een scope werken?

GMTO biedt trainingen aan specifiek voor gebruik met de scope, daarnaast zijn er veel trainingen waarbij de scope door de cursist gebruikt. Daarnaast is regelmatig gebruik ervan te adviseren. Loop je vast? Bel de helpdesk en zij kunnen de laptop waar de scope aan gekoppeld zit op afstand overnemen. Je doorloopt samen het proces, waarbij er dus weer kennis wordt opgedaan.

GMTO Training

 

Ik heb het al die tijd nog zonder scope gered in de werkplaats. Waarom heb ik een scope nodig?

Veel storingen zijn zonder scope op te lossen maar de vraag is :

  • Was dit efficiënt of gaat er nu een dikke rekening naar de klant of een hoop uren in de prullenbak?
  • Heeft de monteur nog plezier in het storing zoeken als er op de gok onderdelen op worden geschroefd om vervolgens een mooi verhaal te moeten verzinnen naar de klant
  • Werken met de scope haalt het giswerk en onnodig sleutelwerk weg en bespaart het vervangen van onderdelen. Je klant zal dit waarderen.
  • Je bent professional en je wilt mooie apparatuur en gereedschap om zo goed mogelijk werk af te leveren aan de klant.
GMTO Scope FAQ