technische artikelen

Problemen met Mercedes Sprinter (Laaddruk fout – P2359)

Auto: Mercedes Sprinter 315CDI 2008

Motorcode : 646.989

Bouwjaar: 2008

Deze Mercedes Sprinter heeft als klacht dat de auto tijdens het rijden in noodloop gaat en dan helemaal geen vermogen meer heeft. Na een contactwissel gaat het weer even goed. Het garagebedrijf heeft het systeem gecontroleerd op inlaatlekkage met de rookmachine en daarop de intercooler vervangen. Dit gaf niet de oplossing van het probleem. Daarna heeft het garagebedrijf het magneetventiel van de turbo aansturing vervangen. En uiteindelijk zelf de complete turbo.  Maar de auto blijft in noodloop gaan en foutcode P2359 laaddruk turbocompressor – storing laaddruk schrijven.

De auto wordt bij GMTO aangeboden voor diagnose. Als eerste stap gaat een technische specialist van GMTO zelf rijden om de klacht waar te nemen. Dit is gelukkig niet heel veel werk voordat de technisch specialist de straat uit is, is de wagen al in noodloop.  De specialist keert terug en leest de auto uit en inderdaad foutcode P2359 staat opgeslagen. In de freezeframe data is te zien dat de laaddruk bij het opslaan van de storing 500mbar te kort komt ten opzichte van de gewenste laaddruk. De eerste stap die de specialisten bij GMTO uitvoeren bij dergelijke storingen is het controleren van de inlaat op lekkage met de rooktester. Ondanks dat het garagebedrijf dit zelf al heeft gedaan doet GMTO dit alsnog zelf om er zeker van te zijn dat er geen lekkages gemist zijn.

De rooktest laat geen lekkages zien dus gaat de specialist verder naar de volgende stap. Deze motor is uitgerust met een dubbele turbo. De kleine turbo is voorzien van een vacuüm bediende wastegate klep en de grote turbo van en vacuüm bediende variabele schoepen verstelling. De specialist gaat nu dus als eerste het vacuümcircuit controleren. De eerste stap is kijken of er voldoende vacuüm vanaf de vacuümpomp op de 2 regelventielen aankomt dit blijkt ruim voldoende te zijn. Hierbij valt op dat er een regelventiel is vervangen en de ander nog origineel is. De stekkers en vacuümslangen kunnen bij de regelventielen gemakkelijk omgewisseld worden. We pakken dus eerst het schema erbij om te kijken welke draadkleuren er bij welk ventiel horen. Hieruit blijkt dat het regelventiel van de wastegate op die van de variabele schoepenverstelling zit aangesloten en andersom. Na deze goed aangesloten te hebben is de specialist weer gaan proefrijden. Het duurt nu wel langer voordat de auto in noodloop gaat maar het probleem is nog steeds niet opgelost.

Oke, terug naar de werkplaats en weer verder. Volgende stap is de werking van beide vacuüm regelventielen controleren. De technisch specialist van GMTO doet dit in de werkplaats door de duty cycle sturing in beeld te brengen met de scope samen met de daadwerkelijk verandering in vacuüm met de APS260. Zo kan je in één scope beeld zien of het vacuüm wat het regelventiel zou moeten doorlaten ook echt verandert als de duty cycle aansturing vanuit de motor ecu naar het regelventiel ook wijzigt. Wat deze meting nog makkelijker maakt is dat Mercedes gelukkig ook de mogelijkheid heeft om de regelventielen aan te sturen door middel van een actuator test. De technische speciliast van GMTO controleert eerst het nieuwe regelventiel die op aangesloten zit op de wastegate. Bij 10% sturing ziet hij dat er geen vacuüm wordt doorgelaten bij 90% sturing wordt volledig vacuüm doorgelaten.

Onderstaand de scopemeting van de aansturing van het regelventiel wastegate en het vacuüm richting de wastegate. (klik op de afbeelding om te vergroten)

Vervolgens doet hij deze meting op het oude regelventiel wat aangesloten zit op de variabele schoepenverstelling. Hier ziet hij dat bij 10% maar ook bij 90% sturing er geen verandering in vacuüm plaats vindt. Dit regelventiel is dus defect.

Onderstaand de scopemeting van de aansturing van het regelventiel verstelbare schoepen en het vacuüm richting deze verstelling. (klik op de afbeelding om te vergroten)

De technisch specialist van GMTO bestelt een nieuw ventiel bij Mercedes dealer en monteert deze. Vervolgens maakt de specialist weer een proefrit en de Mercedes heeft zijn volle vermogen weer terug en gaat niet meer in noodloop.

De metingen zijn verricht met een GMTO scope i.c.m ATIS software.

0 Comments

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

technische artikelenProblemen met Mercedes Sprinter (Laaddruk fout – P2359)