technische artikelen

Voedingen meten, het lijkt zo simpel…

Maart 1, 2018

Een aantal maanden terug kwam een Renault Master 2.3 dCi van 2011 binnen met knipperend accu controle lampje bij een klant van de technische ondersteuning van GMTO.
Het eerste vermoeden is de dynamo en deze wordt vervangen. In eerste instantie lijken de klachten weg, maar met een week staat de Master weer terug in de werkplaats. Weer met een knipperend accu lampje. Al snel rijst het vermoeden dat de gemonteerde dynamo niet de juiste is en wordt de dynamo die van het voertuig af was gekomen gereviseerd en terug gemonteerd. De klachten zijn weer weg en blijven ook twee maanden weg.
Uiteindelijk komt de Master dus toch weer terug. Nu met een dynamo storing en problemen met de ruitenwissers en het olieniveau…
De melding geeft aan dat het olieniveau niet in orde is, terwijl dit wel het geval is en de ruitenwissers geven geen problemen, tot ze 1 maal bediend worden. De ruitenwisser gaat dan aan in de langzame stand en gaat niet meer uit en niet meer naar een andere stand.
Vreemd, deze storing, er lijkt nog even geen verband te zijn. Omdat al deze zaken via de (intelligente) zekeringkast in de motorruimte lopen (dus toch een verband), kiest het garagebedrijf ervoor om deze te vervangen voor een nieuwe, samen met nog een aantal andere componenten die ook in dit proces zijn vervangen. Het gaat hier om de (intelligente) zekeringkast in het interieur, de stuurkolommodule, de ruitenwissermotor en de accu, maar helaas, de klachten blijven.

Contact met de helpdesk
Via de helpdesk wordt een stappenplan opgesteld voor het beoordelen van een aantal ‘live data’ gegevens, zoals controle van de interval schakelaar van de ruitenwisser en een stappenplan voor een aantal metingen, zoals voedingen en massa’s maar ook bijvoorbeeld het controleren van het rustsignaal van de ruitenwissermotor, om te kunnen uitsluiten of het vreemd functioneren van de ruitenwissermotor een wens is van de elektronica of dat dit komt door een defect.
In al deze punten worden geen problemen gevonden door het garagebedrijf, wat wederom de zekeringkast in de motorruimte verdacht maakt. Deze regelt namelijk de laadstroom, geeft informatie over het olieniveau en stuurt de ruitenwissers aan. Dit is een punt waar velen op komen; Je hebt iets al vervangen en nu kom je tot de conclusie dat het weer vervangen moet worden. Dat strijkt tegen de haren in. Omdat we op de helpdesk altijd moeten uitgaan wat iemand anders verteld, besluiten we in dit geval over te gaan op praktische ondersteuning. Deze kan bij GMTO worden gedaan via een van de diagnose specialisten of door GMTO zelf.
Als eerste worden de voedingen gemeten terwijl een acculader gemonteerd is. De eerste 3 voedingen van de zekeringkast in de motorruimte geven 13,21 Volt. Dit is 1 op 1 met de laadspanning. De vierde draad geeft een spanningsverlies van 0,8 tot 1,2 Volt. Wat resulteert in een waarde die feitelijk nog wel hoog genoeg is. Echter dit is ONBELAST gemeten! Maar hoe weet je of er belasting is?? Je weet immers niet of er momenteel verbruikers zijn ingeschakeld op de betreffende voeding. Er wordt voor gekozen om de voedingen los van de zekeringkast te testen met een belasting.
Nu blijkt dat de voeding met het kleine spanningsverlies omlaag wordt getrokken naar nagenoeg nul Volt en de rest stabiel blijft. Probleem gevonden. Waar deze voeding voor is, is niet op te maken uit het schema. Na het herstellen van de voeding, zijn ook alle klachten meteen verdwenen.
Conclusie voeding/massa meten algemeen.
Voedingen en massa’s zijn nog wel eens ondergeschoven kindjes. Mocht je ze niet vergeten, realiseer je dan altijd, dat je ze belast meet! Denk ook aan je meet apparatuur. Veel voedingen zijn niet met een multimeter te beoordelen. Namelijk voedingen van snel schakelende componenten zoals bijvoorbeeld een multipoint injector. De tijd dat deze injector een belaste voeding heeft, is even lang als de injectie tijd zelf. Kortom heel kort. Wanneer de voeding niet in orde is, is de multimeter nooit snel genoeg om dit goed weer te geven. De voeding stort bijvoorbeeld maar 3 milliseconden in. Voedingen waar dus een snel schakelend component achter zit, kunnen alleen juist beoordeeld worden met een scope!

 

 

Genoemde acties, aanbiedingen en opleidingen kunnen niet meer actueel zijn.
Voor de actuele acties, aanbiedingen en opleidingen bekijk ons aanbod op www.gmto.nl

0 Comments

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

technische artikelenVoedingen meten, het lijkt zo simpel…