nieuws

GMTO biedt speciale training voor elektrische motorfietsen

De elektrische auto wordt steeds meer gemeengoed in de Nederlandse werkplaats. Bij motorfietsen is de markt nog lang niet zo ver, al zijn er beslist enthousiaste early adopters. Voor hen biedt opleider GMTO, net als voor vierwielers, het traject EV-specialist aan. Deze trainingen leiden motorfietstechnici op volgens de NEN 9140-norm, met voor hen op maat gemaakte lesstof. Kleine doelgroep of niet, de eerste sessie in het Gelderse Andelst zit helemaal vol.

 

De eerste cursisten zijn zowel ondernemers met een eigen motorfietsbedrijf als technici in dienst bij een motorfietsbedrijf. Twee passies hebben alle acht gemeen. Die voor motorfietsen én die voor techniek. Dries Jongejan, technisch trainer motorfietsen bij GMTO: “De gebruikte techniek komt grotendeels overeen met auto’s. Het belangrijkste verschil tussen de reguliere training en die voor motorfietsen is dat deze aansluit bij de praktijk van technici in deze zaal. Bij de reguliere EV-training gaat het vooral over Tesla’s en Priussen, dat zijn voertuigen die deze technici nooit zien. Bij deze training gebruiken we voorbeelden die tot de verbeelding spreken.”

 

De theorie alsmede de praktijk komt aan bod.

 

De praktijkruimte bij de eerste training staan vier elektrische motorfietsen opgesteld. De afdekkappen zijn deels of geheel verwijderd, waardoor de onderliggende techniek wordt blootgelegd. Tijdens de eerste trainingsdag leren de techneuten welke voorzorgsmaatregelen er getroffen moeten worden voordat er aan deze motorfietsen gewerkt mag worden. Ook leren ze welke werkzaamheden wel of geen specialistische kennis vereisen. Daarnaast zijn er belangrijke voorwaarden waaraan technici moeten voldoen. Jongejan noemt een opvallend voorbeeld: “Een monteur met een pacemaker mag niet aan een elektrisch voertuig werken.”

Spanningsvrij

Het werk aan een elektrische motorfiets begint in veel gevallen met spanningsvrij maken van het hoogspanningscircuit. Om te zien hoe dit in zijn werk gaat verplaatsen de technici zich van het leslokaal naar de praktijkruimte. Achter een rood-witte afzetting staat een Energica-motorfiets die moet worden voorbereid op onderhoud. Deze motorfiets heeft geen veiligheidsplug, nadat de contactsleutel is verwijderd wordt het circuit automatisch spanningsvrij. Bij de zware condensatoren van de inverter zit daar enige vertraging op, dus moet een meting met de multimeter bevestigen dat er veilig gewerkt kan worden.

 

Dries Jongejan, technisch trainer motorfietsen bij GMTO

 

Arne van Ruitenbeek is één van de cursisten. Hij is niet alleen aanwezig omdat de importeur van zijn merk dit verplicht, maar zeker ook uit eigen interesse. Een interesse die hij ook in de markt ziet. “Vijf jaar geleden werd je uitgelachen met je elektrische motorfiets, nu merk je dat mensen er toch nieuwsgierig naar zijn.” Wie deze mensen zijn? “Zowel de forens als de recreatieve motorrijder. Als je het mij vraagt is die interesse terecht, want voor beide groepen is elektrisch rijden een prima oplossing.” Van Ruitenbeek levert zelf het bewijs. Achter in de praktijkruimte staat zijn eigen motorfiets te laden, waarmee hij vanuit Drenthe naar Andelst is afgereisd.

 

Na afloop van de training leggen de cursisten een examen af. “Dit examen is hetzelfde als dat voor elektrische personen- en bedrijfsauto’s”, benadrukt Dries Jongejan. Wie het examen met goed gevolg afsluit mag zich VOP (Voldoende Onderricht Persoon) noemen conform NEN 9140. Tijdens de tweede trainingsdag wordt dieper ingegaan op de techniek en worden er meer metingen en werkzaamheden verricht. Als ook het tweede examen wordt gehaald is de cursist ook Vakbekwaam Persoon (VP) en EV-werkverantwoordelijke (WV).

nieuwsGMTO biedt speciale training voor elektrische motorfietsen