nieuws

Het gebruik van ATIS in de praktijk

Wat maakt ATIS onmisbaar in de werkplaats?

Tegenwoordig is een goed informatie systeem in de werkplaats van belang voor het oplossen van complexe storingen in voertuigen. Denk daarbij aan elektrische schema`s, maar ook aan de informatie over verschillende systemen. Veel problemen zijn ook niet meer te visualiseren zonder scope.

Voorbeeld van een complexe storing:

  • Auto                : Porsche Cayenne
  • Foutcode         : P0322 – Sensor motortoerental/krukassensor geen signaal
  • Klacht              : lang doorstarten voordat de motor aanslaat

De technicus krijgt deze Porsche in de werkplaats. Het eerste wat de technicus doet is de auto uitlezen. Dan komt de volgende foutcode (P0322) eruit.

Stapsgewijs aan de slag

De volgende stap is het kijken in de live data en daar is te zien dat het toerental netjes binnen komt. Er lijkt dus niets mis te zijn met het motortoerental, maar er wordt wel een fout gegeven op het signaal van de toerentalsensor en de klant ervaart dat de auto lang gestart moet worden voordat de motor aanslaat.

Toch besluit de technicus het signaal met de scope te meten en start ATIS op.

Kies voor diagnose

 

Kies het juiste voertuig

 

Klik op de icoon ‘Schema’s’

 

Klik rechts in het schema op de toerental positie sensor (A07)

 

Klik op openen meting

Dan raadpleegt de technicus het voorbeeldsignaal van de toerentalsensor en ziet er als volgt uit:

 

Krukassignaal van dezelfde motor zonder storing (voorbeeld van het ATIS-programma).

Stap voor stap nemen we je mee naar een diagnose en oplossing

Nu weet de technicus hoe het signaal eruit moet zien en gaat het signaal meten op het voertuig met de storing. Om er achter te komen op welke punten de technicus moet gaan meten, raadpleegt de technicus het schema in ATIS en meet op de signaaldraad van de toerentalsensor:

 

De toerentalsensor is de A07 en de technicus sluit de scope aan op de signaaldraad van de A07.

 

Dan komt het volgende signaal eruit:

 

Krukassignaal gemeten op de auto met storing.

 

De oplossing komt in zicht

In dit beeld is duidelijk te zien dat er een afwijking aanwezig is in het gemeten signaal t.o.v. het voorbeeldsignaal wat in ATIS staat. De technicus gaat op onderzoek uit. De technicus besloot aan de hand van deze beelden de pulszender (in dit geval een magnetisch wiel) te controleren. Dit resulteerde in het volgende beeld:

2 magnetische wielen van de krukas, links is defect en rechts is nieuw.

 

Hier is te zien dat de pulszender (in dit geval een magnetisch wiel) beschadigd is. Dit gaf ook het verkeerde beeld op de scope weer. De technicus heeft het magneetwiel vervangen en hiermee is de storing opgelost.

Overtuigd en nog niet in het bezit van ATIS en/of een scope? Neem contact op of neem een kijkje in onze webshop.

nieuwsHet gebruik van ATIS in de praktijk