nieuws

Accudegradatie bij een gebruikte EV

De elektrische auto heeft inmiddels de occasionmarkt bereikt. Een elektrische auto heeft veel minder onderdelen dan een benzine- of dieselauto, er kan dus veel minder aan stuk en dat scheelt nogal in de onderhoudskosten. Maar daar staat tegenover dat het accupakket met het verstrijken van de tijd aan capaciteit inlevert. Als het accupakket het begeeft, zijn de vervangingskosten zo hoog, dat je occasion in een keer kan worden afgeschreven.

De vraag bij de aankoop van een elektrische occasion is hoe het met het accupakket gesteld is? Dat is namelijk veruit het duurste onderdeel van de auto. Als het moet worden vervangen, lopen de kosten in de duizenden euro’s en is een elektrische occasion feitelijk total loss.

Eerder dit jaar hebben we je kennis laten maken met het trainingen in het EV-traject van GMTO. Denk jij dat je in toekomst vaak te maken zal krijgen met bovenstaand geschetst beeld dan raad GMTO je aan om binnen het ‘EV-traject’ de module EV-4 te volgen. Tijdens deze training gaan we aan de hand van live data bekijken wat de toestand is van een batterijpakket. Er wordt uitgelegd hoe het batterij management hiernaar kijkt zodat je begrijpt wanneer je de diagnose kan stellen dat er een probleem zit in het batterijpakket.

Ook demonteren we tijdens de training een batterijpakket om zo zelf te kunnen bekijken hoe een batterijpakket is opgebouwd. Om een reparatie uit te kunnen voeren is apparatuur nodig om losse cellen te kunnen vervangen, celbalancering is essentieel na vervanging van een cel. We laten je tijdens de training kennis maken en verantwoord werken met deze apparatuur.

Het doel van de training EV-4 is: het kunnen repareren en reviseren van een batterijpakket in een E-voertuig. Want dit biedt mogelijkheden voor het autobedrijf en bovendien wordt er bijgedragen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Kernpunten
  • Veilig werken onder spanning.
  • Uitleg opbouw batterijpakket.
  • Behandelen van de diverse sensoren in het batterijpakket.
  • De- en montagewerkzaamheden volgens fabrikant specificaties.
  • Toepassen van celbalancering?
  • Bepaling State of Health van een batterij.

Voor meer informatie over het gehele traject verwijzen we je graag door naar de pagina:

EV-trainingen.

Meer informatie en/of inschrijven voor de module EV-4? Bezoek dan onze pagina EV-4.

nieuwsAccudegradatie bij een gebruikte EV