technische artikelen

Waar te beginnen?

Mei 1, 2018

Deze Q7 heeft een aantal problemen tegelijkertijd. Het grootste probleem op het moment dat de auto wordt aangeboden is dat de motor niet wil aanslaan. Aan de ene kant is dat een voordeel, want het probleem is dus permanent aanwezig. Dit geeft alleen geen garantie dat het makkelijk wordt. Deze Q7 heeft wel een redelijke voorgeschiedenis, een deel van deze geschiedenis houdt in dat de motor is gereviseerd en de bak is 2x gereviseerd, de kabelboom heeft sluiting gehad en is ook volledig vervangen. Op het einde van dit hele proces, gaat de motor steeds slechter aanslaan, tot deze niet meer aanslaat. Voor het niet aanslaan van de motor hebben we uiteindelijk 2 problemen gevonden. Een verstopping in het brandstof toevoer systeem en een elektrisch probleem. In deze case gaan we in op het elektrisch probleem nadat het brandstof probleem is opgelost.
Klachtomschrijving: Na het oplossen van het brandstofprobleem ging de motor van ‘geen raildruk’ naar ‘wel raildruk’ en van ‘niet aanslaan’ naar ‘af en toe aanslaan en weer uitvallen’
Waar te beginnen? Foutcodes en live data. In het motormanagement is maar 1 foutcode te vinden;
13128 Aansturing gasklep regeleenheid voor turbo
Wat daar ook mis mee is, het zorgt niet voor ons probleem. Oftewel, de foutcodes gaan ons niet verder helpen. Live data geeft dan hopelijk wel een goede indicatie. Daar is te zien dat er in ieder geval iets raildruk te zien is tijdens het starten. Op het moment dat de motor afslaat, valt deze raildruk weer weg, maar dat is logisch. Er is dus raildruk, maar de motor loopt niet of beroerd.
Als er raildruk is, is er brandstof en werkt de hogedrukpomp en de regeling. De raildruk is alleen wat laag, dus we controleren als eerste even de injectoren en de hogedrukpomp op het voertuig. We meten de retourflow van de injectoren met onze digitale retourflowmeter en de blijkt goed te zijn. Dan kan een slechte pomp nog een veroorzaker zijn. Zie meting;

We meten de pomp met onze speciale scope accessoire waarmee we pompen op het voertuig kunnen testen. Op Youtube kun je zien hoe we dit doen (GMTO ATS). In de meting is te zien dat de flow onder druk geleverd door de pomp minder is. Meer dan 10% minder. Dit kan problemen veroorzaken als slecht aanslaan na lang stilstaan of inhouden tijdens het rijden. Dit duidt op interne lekkage maar de motor zou er wel mee moeten aanslaan en stationair moeten kunnen draaien. We besluiten om de injectoren te meten om te zien of deze wel goed worden aangestuurd.

In de meting is 2x een voor- en 1x een hoofdinspuiting te zien. In deze meting is niet het hele signaal in beeld gebracht, we wilden slechts een indicatie hebben of er een sturing plaatsvond. Deze sturing is te zien zolang de motor (beroerd) loopt. Op de momenten dat de motor helemaal niks doet is er ook geen sturing van de injectoren te zien. De motor lijkt er dan dus bewust voor te kiezen om niet aan te sturen. Maar we hebben raildruk en we hebben toerental! De motor staat keurig op tijd en heeft dus de juiste parameters. Waarom dan geen aansturing? We nemen de regeling wat verder onder de loep. Naast injectie meten we nu

tijdens het starten ook de druk en de toevoerregelaar van het hoge druk systeem.

In deze meting gebeuren een aantal vreemde dingen. Er vind 1 injectie sturing plaats. Er vinden er meer plaats, maar wij meten er maar 1. Wanneer deze plaats vind, is te zien dat de raildruk in zakt, maar ook dat de sturing op de regelkleppen weg valt. Dat de raildruk inzakt ten tijde van een injectie kan natuurlijk kloppen, zeker wanneer een pomp ook nog zwak is. Maar waarom valt dan ook de sturing op de regelkleppen weg? Nu gaat het aankomen op oorzaak en gevolg. Net na de injectie zakken er dus een aantal zaken in. Raildruk en 2 sturingen. Het vermoeden is dat hier een verband tussen is. Reden genoeg om even de voedingen van de ECU te meten. Want zomaar de sturing stoppen is niet logisch. In de volgende meting, meten we de voedingen van de ECU.

Hier gaat het een en ander mis. De voedingen van de ECU vallen dus ook deels weg, iedere keer wanneer er een injectie plaats vind. Het lijkt er op de voeding het aansturen van de injector niet aan kan. Vermoedelijk dan veroorzaakt door een overgangsweerstand in de voeding. Op naar de zekeringskast. Kijken of we daar wel een goede voeding aan de uitgang naar de ECU hebben. Op de uitgang van de zekering kast meten we hetzelfde signaal, dus in de bedrading naar de ECU gaat het niet mis. Onder de zekering kast in de e-box bevind zich wel een laag water. Dat kan de elektronica waarschijnlijk niet ten goede komen.
[foto zekering kast]
We hadden de voeding gemeten op de zekering. Om de zekering gelijk even mee te controleren prikken we de meetkabel even aan beide kanten van de zekering. Toen voel onze kin op de knieën.

Voor de zekering is de voeding goed. De zekering is dus heel, maar tevens ook de overgangsweerstand.
Na het vervangen van de zekering, slaat de Q7 weer goed aan en blijft goed lopen! Wat een zekering al niet kan doen… De injectie sturing trok dus de voeding omlaag door de overgangsweerstand in de zekering, door die verlaagde voeding, stuurden de regelkleppen niet goed meer aan. Hierdoor gaat ook de druk weer omlaag. Dus dat verklaart wat we gezien hebben in de metingen.

Voertuig gegevens;
Audi Q7 4LB 20073.0 V6 TDI BUG 171kW

 

 

Genoemde acties, aanbiedingen en opleidingen kunnen niet meer actueel zijn.
Voor de actuele acties, aanbiedingen en opleidingen bekijk ons aanbod op www.gmto.nl

0 Comments

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Technische artikelen Waar te beginnen?