Scope | Diagnose | Datanetwerken | ABS en stabiliteitssystemen
Scope gebruik en diagnose
Om het vakmanschap en de kwaliteit van het werk op hoog niveau te houden, is een norm voor de branche ontwikkeld. Met deze branchenorm voor schadeherstellers borgt branchevereniging BOVAG de kwaliteit en veiligheid van het vakmanschap. Daarom is Stichting Branchenormering Schadeherstel (STBNS) opgericht. Deze training en het daaropvolgende examen voldoet aan de eisen die STBNS stelt.
De nieuwe generatie scopes zijn zeer krachtige en effectieve middelen voor het stellen van de juiste diagnose. Het is echter van groot belang allereerst te weten hoe signalen gemeten moeten worden en anderzijds hoe deze geïnterpreteerd moeten worden. Er zal ingegaan worden op het scopescherm, met de daarbij behorende functies en mogelijkheden.
Tijdens de training zullen de componenten (sensoren en actuatoren) uit “motormanagement systemen” behandeld worden. Hier wordt ingegaan op de theoretische werking van deze componenten en de signaalvorming deze componenten.
Doel
Inzicht verkrijgen in het gebruik, toepassen en instellen van een moderne digitale scope, het effectief gebruiken van een moderne scope met betrekking tot het stellen van diagnose. Het praktisch toepassen van informatie en voorbeeld scope beelden bij het diagnose stellen.
Kernpunten
- De kenmerken van een scope als meetinstrument benoemen.
- Begrippen als tijd, spanning per divisie, triggering, time out, offset kunnen toepassen.
- Specifieke aansluitingen kunnen benoemen en uitvoeren.
- Signaal metingen uitvoeren en signaalvormen kunnen beschrijven en benoemen.
- Kenmerkende optie voor de scope instellen en gebruiken, onder andere Ampère tangen, hoogspanningskit, drukmetingen.
Onderwerpen
De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de cursus:
- Scope software opstarten en beginnen met de scope functie.
- Uitleg knoppenbalk.
- Instellen scope, o.a. tijd, spanning, triggering, time out en offset.
- Meetkanalen toevoegen.
- Efficiënt aansluiten scope.
- Signaal herkenning en fout analyse.
- Gebruik speciale functie en voorinstellingen o.a. : Ampèretangen in combinatie met de scope functie. Ontsteking diagnose primair en secundair. Motor vermogen meten.
- Speciale instellingen zoals, relatieve compressie van de motor, BDP bepaling, turbodrukregeling controle.
Toetsing
Aansluitend aan deze training volgt een Ecarr examen:
Scope Gebruik & Diagnose
Datanetwerken voertuigen
In de moderne automotive elektronica wordt een grote hoeveelheid informatie verzameld via sensoren. Deze informatie wordt verwerkt naar bijv. inspuittijd of ontstekingstijdstip etc. Ook andere systemen zoals ABS/ASR, automatische transmissie, comfortelektronica verzamelen informatie. Veel van deze informatie werd in het verleden dubbel of drie dubbel verzamelt. Met de komst van voertuignetwerken is dit niet meer nodig. De informatie hoeft nog maar één keer verzamelt te worden en kan dan via het voertuignetwerk naar de verschillende systemen, die deze informatie willen gebruiken, worden verzonden.
Doel
Het leren herkennen van de verschillende communicatie netwerken die worden toegepast in de moderne auto’s. Inzicht krijgen hoe de communicatie plaatsvindt, hoe komt de signaalvorm tot stand, hoe wordt een veilig data transport gewaarborgd, praktische diagnose aan de voorkomende storingen in CAN-bus systemen.
Opbouw
De cursusdag heeft een gecombineerde opbouw, dat wil zeggen dat er gedurende de behandeling van de verschillende systemen waar mogelijk wordt mee gemeten met de docent. Verder wordt er uitgebreid aandacht besteed aan de mogelijke storingen en oorzaken hiervan in de communicatie netwerken HS-CAN, MS-CAN.
Kernpunten
- Opbouw, functie en diagnose van het data protocol bij verschillende netwerken systemen
- Werking en uitleg data netwerken – Herkennen van diverse netwerken typen – Basis diagnose en foutherkenning met de labscope
- Basis diagnose met uitleesapparatuur aan de hand van foutcodes
Onderwerpen:
- Informatie overdracht
- Configuraties data overdracht systemen
- CAN-bus in de auto
- Data vorming op de CAN-bus
- Opbouw CAN-protocol
- Diagnose
- LIN-BUS
Toetsing
Aansluitend aan deze training volgt een Ecarr examen:
Data Netwerken voertuigen
ABS en stabiliteitssystemen
In deze training gaan we in op de werking van de verschillende ABS systemen en de daaruit voortvloeiende systemen zoals ASR, ESP, EDS en last afhankelijke rem druk verdeling. Hoe lokaliseren we een storing en voeren we de juiste metingen uit, ten einde zo snel mogelijk de oorzaak van een probleem te vinden.
Doel
De algemene werking van ABS, ESP en EDS leren kennen, de werking van speciale actieve wielsensoren leren, praktische problemen bij wielsensoren en de diagnose methode leren toepassen. Praktische diagnose en onderhoud kunnen uitvoeren met communicatie apparatuur en meetdiagnose apparatuur.
Opbouw
De cursusdag heeft een gecombineerde opbouw, dat wil zeggen dat er gedurende de behandeling van de verschillende systemen waar mogelijk wordt mee gemeten met de trainer. Verder wordt er uitgebreid aandacht besteed aan de mogelijke storingen en oorzaken, onderhoud in de zin van bijv. remvloeistof verversen, welke rol speelt de communicatie apparatuur hierin, etc.
Kernpunten
- Principewerking ABS en aanverwante remsystemen
Werken aan remsysteem met diagnose apparatuur (coderen, inleren, ontluchten, etc.) - Uitleg en meten aan signalen van ABS gerelateerde componenten
- Diagnose en meten aan extra rem- en stuurhulp waaronder ASR, ESP, MSR, EBV, EDS
Onderwerpen
- Het Waarom van een ABS/ASR systeem
- Het Waarom van een ABS/ASR systeem
- Het hydraulisch deel van een ABS systeem
- Toegepaste componenten in ABS/ASR systemen
- Storing zoeken met communicatie apparatuur en labscope
- Elektronische remkracht verdeling (EBV)
- Elektronische sperdifferentieel (Eds)
- Wielsensoren
- Elektronisch stabiliteit programma (Esp)
Toetsing
Aansluitend aan deze training volgt een Ecarr examen:
ABS en stabiliteitssystemen
Informatie:
Een actuele prijs, data en trainingslocaties worden weergeven wanneer u op inschrijven klikt.
Deze training is op instapniveau. Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereiste.
Duur:
Deze training bestaat uit 3 trainingsdagen.
Vragen?
Kom direct in contact met onze opleidingcoördinator.