SERMI is sinds 1 april 2024 van kracht en stukje bij beetje verdwijnen er steeds meer dingen achter een “SERMI slot”. We zien dat niet alleen sleutel en diefstal gerelateerde werkzaamheden achter een slot verdwijnen, maar ook dat elektrische schema’s waarbij de secure gateway in beeld komt of de canbus bedradig die ECU’s verbind waarin een VIN nummer is opgeslagen, achter een slot verdwijnen.
Een voorbeeld van situaties bij fabrikanten die wij op dit moment ervaren:
- Bij Iveco is de toegang tot het volledige portaal met technische informatie voor nieuwe modellen geblokkeerd.
- Volkswagen meldt dat de deadline voor het activeren van uw SERMI-certificaat 30 juni 2024 is. Hierna zijn zij genoodzaakt de GeKo-rechten van de GRP-autorisatie stop te zetten, tot SERMI is geactiveerd. Je kunt O.D.I.S. op dat moment wel blijven gebruiken maar SERMI-gerelateerde werkzaamheden kunt u niet meer uitvoeren. Lees hier hoe je SERMI kan activeren in O.D.I.S.
- Nissan meldt dat er vanaf april voor Nissan AOS-gebruikers in Nederland een nieuwe toegang tot het AOS “Diagnostic Services” module geïmplementeerd. De procedure met de “Security Code” (de vorige manier van toegang) zal worden vervangen door het nieuwe SERMI authenticatieprotocol (de nieuwe manier van toegang).
- BMW vereist tijdens procedures die niet specifiek met startblokkering te maken hebben een SERMI QR-code scan.