Betreft een Opel Astra H met een Z16XEP motor uit het jaar 2004.
De auto wordt bij de garage gebracht wegens een klacht met betrekking tot het slecht aanslaan en inhouden van de motor. De motor moet lang worden doorgestart en wanneer deze loopt is hij begrenst op een toerental rond de 3000 rpm.
De foutcode welke uitgelezen wordt is de P0335 – krukaspositiesensor A
Naast dat de auto slecht aanslaat constateert de garage ook dat de injectoren pas laat worden aangestuurd door de motorcomputer tijdens de startperiode. Er wordt in eerste instantie geen signaal gemeten vanaf de krukassensor, na monteren van een nieuwe sensor wel maar toch blijft de klacht aanwezig. Er word besloten de motor ecu op te sturen ter controle. De ECU word hierbij gecontroleerd en goed bevonden! Wel geeft de tester/reparateur een tip om een originele krukassensor te monteren, dit advies word opgevolgd maar bied helaas ook niet het gewenste resultaat.
Op dit moment besluit de garage de GMTO Helpdesk in te schakelen. Een technische specialist van de helpdesk adviseert om een zogeheten combimeten te maken en deze te overleggen met de GMTO Helpdesk. Met een combimeting wordt het krukassignaal tegelijkertijd met een nokkenassignaal gemeten, zo kan zowel de timing als signaal van beide sensoren worden gecontroleerd.
Doordat de garage werkt met de GMTO scope en het ATIS meetprogramma kunnen de specialisten via de “wave library” (signalen bibliotheek) direct de meting bekijken nadat de garage deze heeft opgeslagen.
De timing wordt gecontroleerd en staat spot-on, dit kan de storing dus niet opwekken. In de GMTO ATIS software zijn honderden voorbeeldsignalen te vinden onder andere van de combimeting van dit voertuig. In eerste instantie ziet het krukassignaal eruit als een standaard inductief krukassignaal maar wat de technisch specialist van GMTO direct opvalt is een afwijking in het krukaspatroon vlak voor de BDP markering.
De onderstaande afbeelding kan worden vergroot door erop te klikken. Hier is het gemeten krukas- en nokkenasignaal
Er wordt geadviseerd de krukaskrans visueel te beoordelen en bingo, de krans blijkt te zijn verbogen nabij de missende tanden. Nadat de krukaskrans zijn oude vorm heeft teruggekregen slaat de motor direct goed aan. Ook heeft de motor weer vermogen en komt het toerental weer boven de 3000 rpm. Tot slot is de foutcode ook verdwenen.
Meer informatie over de Wave Library en ATIS
Meer informatie over distributie controle met de scope
0 Comments