Tijdens de training OBD-C, OnBoard Diagnose en communicatie gaat het veelal om foutcodes en wat deze foutcode nu eigenlijk vertelt. Er wordt gekeken naar het EOBD gedeelte en naar het Merkspecifieke OBD gedeelte. Ook wordt er uitgelegd waarom het systeem nu precies met deze foutcode komt en hoelang het kan duren
Common rail dieselinspuitsystemen zijn tegenwoordig het toppunt van verfijnde technieken. Milieueisen waren hoofdzakelijk de drijfveer achter deze geavanceerde dieselsystemen maar ook brandstofverbruik was een essentiële reden om op deze systemen over te gaan.
Via een bij GMTO aangesloten garagebedrijf kregen we een Opel Astra H met een motor Z16XEP van 2006. Aan deze auto hadden al talloze technici gewerkt en de oplossing was nog ver te zoeken. Wat was er met deze auto aan de hand……
We hadden er weer één, een echt lastige storing. Via de technische helpdesk van GMTO kregen we, van een aangesloten garagebedrijf, scopebeelden van een Volvo V40 B4204T3 waarvan de motor direct na het aanslaan uitviel of dreigde uit te vallen.
Peugeot 307 1.6L 16V HDI valt stil tijdens het rijden.
Dit maal hadden we wel een zeer vreemde storing in een Opel Vivaro 2.0L CDTI met een Common Rail dieselmotor. Het motornummer is M9R-780 met een Bosch CR EDC16CP33 injectiesysteem.
We hadden weer en leuke storing. Ook ditmaal van een klant met een GMTO ATS5004D scope. Het betrof hier een Peugeot 5008 1.6 HDIF van 2009. Het motornummer is 9HZ met 80 KW. Het probleem van deze motor was dat, alleen boven de 2900 toeren, de motor af en toe begon te zagen.
De helpdesk van GMTO werd gebeld over een Berlingo. Het betreffende autobedrijf is bij GMTO aangesloten middels een TO abonnement (technische ondersteuning) en was ten einde raad. Wat was er gebeurd…..
Via een klant met technische ondersteuning kregen we een BMW 528 toegeschoven. Het betrof hier een BMW sedan met motorcode N53B30A met een 6 cilinder motor van 3,0L uit 2010.