technische artikelen

Meten is echt nog steeds weten!!

Aug 1, 2017

APK
De camper komt als een nieuwe klant binnen bij het betreffende autobedrijf voor een APK. Tijdens de APK worden de foutcodes uitgelezen. Hierin komt de fout P0638 naar voren; Gasklepregeleenheid, onaannemelijk signaal. Reden tot afkeur zou je zeggen. Je hebt nu eigenlijk twee keuzes. 1. Foutcode wissen en een roetmeting uitvoeren. Indien goed en foutcode niet terug ben je klaar. 2. Reparatie advies opgeven aan de klant. Het garagebedrijf koos voor het laatste. De gasklep werd geïnspecteerd en bleek ernstig vervuild te zijn en in slechte staat te verkeren. Om deze reden werd een nieuwe (originele) gasklep gemonteerd. Eind goed al goed. De foutcode blijft weg, probleem opgelost.

Toch weer terug
Het is de nachtmerrie van veel techneuten, de klant ging blij weg, maar komt nu toch weer terug met problemen. Zo ook deze klant. Nu brandde het motorstoringslampje ook. Na het uitlezen van het motormanagement blijkt de foutcode P0638 weer aanwezig te zijn. Vervelend natuurlijk. Het garage bedrijf gaat aan de slag. Als eerste wordt de foutcode gewist en lijkt deze niet gelijk terug te komen. Echter een paar dagen later staat de fout er weer in. Het is dus ook nog een af en toe storing.

Aan de slag
Aangezien de fout op gasklep komt, wordt besloten de gasklep te meten. Aangezien de fout is teruggekomen, zou je kunnen denken dat de gasklep onterecht vervangen is. Om dit uit te sluiten wordt de gasklep gemeten. Het gaat hier om een 3-draads gasklep. De 3 draden zijn voor voeding, massa en een indirect aanstuursignaal voor de elektromotor. Oftewel de eindtrap van de elektromotor zit in de gasklep module zelf. Door te meten kan worden uitgesloten of het de gasklep zelf, de bedrading, de ecu is, of dat geen van allen het is en dat de oorzaak van de foutcode compleet ergens anders gezocht moet worden.

Met behulp van een ‘streamer’ meting werden de volgende signalen vastgelegd door de garagist en doorgestuurd naar de GMTO helpdesk waar ze beoordeeld zijn;

Op kanaal 1 (rood) is het gasklep signaal (sturing) te zien. Dit signaal hoort er continu hetzelfde uit te zien, maar te zien is dat het signaal met vaste regelmaat compleet verandert. De voeding en massa zijn wel stabiel.

Verklaring van de meting
In de volgende metingen wordt ingezoomd op een gedeelte van de totaal meting. Het voordeel van een streamer meting is dat er voor een langere tijd met hoge nauwkeurigheid gemeten wordt. Wanneer je inzoomt blijft het het signaal met hoge resolutie weergegeven worden. Als eerste verklaren we de gasklep sturing;

Deze meting is gemaakt op de signaal draad van de gasklep. Bij indirecte sturingen zoals bijvoorbeeld ook bij ontsteking, komt het 12 volt spanning niveau uit de gasklep. De voeding wordt intern afgetakt. Vervolgens word door de motor ecu deze spanning aan massa gelegd en ontstaat een signaal waarmee de gasklep weet hoe de elektromotor gestuurd moet worden. Deze kennis dat deze sturing zo werkt is essentieel. Vervolgens is in het signaal te zien dat het signaal plotseling omlaag valt en dat er nog ongeveer 1,3 volt overblijft. Dat is een vreemde spanning waarde. Echter is het bij heel veel componenten zo dat er een off-set spanning gezet wordt wanneer een signaal weg valt. Dit is eigenlijk een diagnose spanning van de motor ecu om te zien waar z’n signaal is gebleven. Bij massa sluiting zal deze diagnose spanning ook naar massa worden getrokken en kan er een specifieke massa sluiting foutcode geschreven worden. Deze spanning is dus afkomstig uit de motor ECU ter controle.

Op het moment dat de diagnose spanning begint, is te zien dat de motor ecu nog heel even doorschakelt. De motor ecu wil dus wel maar ziet dat er geen massasluiting is en dat zijn sturing geen effect heeft. Er wordt ook goed massa geschakeld (0 Volt), bedrading en ecu zijn hiermee uitgesloten. Uiteindelijk komt de voeding/signaal spanning door de gasklep weer terug en begint het sturen weer. Tot het weer misgaat. Dit gaat zo door in een vaste frequentie zolang de storing aanwezig is. Het was ten slotte een af en toe storing.

Diagnose conclusie
De meting die tijdens de aanwezigheid van het probleem gemaakt is geeft duidelijk aan dat er wel een goede sturing kan zijn, maar dat de voeding/signaal spanning door de gasklep moet komen weg valt. De ecu en bedrading zijn in orde en de ecu wil ook sturen, dus daar zit ook geen probleem. De voeding en massa blijven stabiel, dus de voorwaarden voor de gasklep om te kunnen functioneren blijven ook aanwezig. Eindconclusie; Gasklep elektronica af en toe defect!

Afhandeling
Maar nu komt het, de gasklep is origineel en net nieuw!! Ga daar maar eens verhaal op halen. Belangrijk is nu om goed te kunnen aantonen dat de gasklep echt defect is en dat kan dankzij deze metingen. Zo gezegd, zo gedaan.
Achteraf zegt de garagist hierover tegen de helpdesk:” De camper rijd alweer enige dagen probleemloos rond na het vervangen van de gasklep. En de Fiat dealer heeft de gasklep voor garantie terug genomen omdat wij door de scoopmetingen en een duidelijk verhaal voor 100% konden aantonen dat de klep defect was. Zo is weer bewezen dat meten en geduld word beloond. Bedankt voor de ondersteuning!”

 

Genoemde acties, aanbiedingen en opleidingen kunnen niet meer actueel zijn. Voor de actuele acties, aanbiedingen en opleidingen bekijk ons aanbod op www.gmto.nl

 

0 Comments

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Technische artikelen Meten is echt nog steeds weten!!