nieuws

GMTO heeft een systeem ontwikkeld waarbij het mogelijk is ontstekingssystemen te controleren (Preview)

In de praktijk wordt bij problemen aan ontsteking vaak een gedeelte of het geheel van de ontsteking vervangen. Denk aan bobine blok, losse bobines en/of bougie’s. Dat terwijl veel problemen en oorzaken vaak heel makkelijk op te sporen zijn. Bij het meten met een scope aan ontsteking is zelfs te zien wat de status is van de elektrode afstand, mengselsamenstelling, vervuiling, sluiting, doorslag, etc. Wanneer je weet waar je naar kijkt. Het is daarin niet alleen belangrijk om hiermee te kunnen uitsluiten of de ontsteking goed of slecht is, maar ook krijg je gelijk inzicht in wat er in de cilinder gebeurd. Ontsteking is vaak makkelijk bereikbaar en meet apparatuur zoals ene scope is makkelijk aan te sluiten. Het enige wat nu nog belangrijk is, is leren weten waar je naar kijkt. GMTO zit in de laatste fase van ontwikkeling van een systeembord.. Één die de praktijk ook echt nabootst op alle verschillende ontstekingssystemen.  Een ontsteking controleren op een gesimuleerd systeem geeft nog wel eens vraagtekens en de verwachting dat signalen niet overeenkomen met de praktijk.

GMTO heeft een systeem ontwikkeld waarbij het mogelijk is alle typen (pen)bobines/ontstekingssystemen te controleren met behulp van een scope en daarbij signalen te meten zoals in de praktijk!

Op het systeem bord zijn 4 penbobines aanwezig:

  1. Penbobine met indirecte aansturing, VAG
  2. Penbobine met indirecte aansturing en terugkoppeling, Toyota
  3. Penbobine met directe aansturing, BMW / PSA
  4. Enbobine met directe aansturing (vergrote elektrode afstand), BMW / PSA

Deze Penbobines zijn aangesloten op 4 bougies in een kamer welke door middel van een compressor binnen een paar seconden op druk kan worden gebracht, deze druk bootst de compressie einddruk na waarbinnen de ontsteking normaal gesproken ook plaatsvindt. Het ontstekingssignaal ziet er dan ook uit zoals dit op de auto gebeurd onder belasting. Met de druk in de drukkamer kan worden geëxperimenteerd zodat ook de wisselende omstandigheden in de motor kunnen worden nagebootst.
Verder is het mogelijk om zelf storingen te creëren op alle aansluitingen van de bobines door middel van een onderbreking, weerstand of sluiting.

Enkele begrippen die met behulp van dit systeem uit te leggen zijn oa:

  • Primair circuit en secundair circuit
  • Directe aansturing en indirecte aansturing
  • Oplaadtijd / contacthoek / dwell
  • Primaire spanning en secundaire spanning
  • Inductie
  • Transformator
  • Ionisatie spanning
  • Vonkspanning
  • Vonktijd
  • Primaire stroom en spoel effect
  • Ignition feedback / ontsteking terugkoppeling
  • Inductieve opnemer ( scope accessoire, of los gereedschap )
  • factoren die een rol spelen bij ionisatie
  • verschil tussen directe en indirecte benzine injectie ( vanuit ontsteking bekeken)

Weet jij al hoeveel informatie je uit een ontstekingssignaal kunt halen?

Voordelen van Lessystemen van GMTO in de praktijk.

Naast het trainen op voertuigen, traint GMTO op lessystemen, dat geeft een groot voordeel in de praktijk. Voordelen van lessystemen.

Gebruik tijdens training/les
Tijdens de training kan het systeem op 2 manieren worden gebruikt. Een deelnemer kan achter het bord kruipen en aan de slag gaan met de werking van ontsteking, storingen, elektronica, etc. Daarnaast is het mogelijk wanneer een trainer of docent tijdens een plenaire sessie aan de slag gaat om leerlingen/cursisten te laten mee doen via satelliet systemen van GMTO. Iedere deelnemer kan dan op zijn eigenplek meten wat de docent ook meet, met zijn eigen appratuur en instellingen. Zo gaan praktijk en theorie heel mooi samen en leer je klassikaal terwijl je het doet. Iedereen blijft betrokken en leert van elkaar in een dergelijke sessie.

Mobiel
De systemen zijn zeer handzaam en makkelijk te verplaatsen. Dit geeft veel meer flexibiliteit in het gebruik van ruimten en trainingslocaties. Tijdens een theorieles, kan heel makkelijk de praktijk worden bijgeschakeld, zonder een auto naar binnen te rijden. Visualisatie tijdens theorie is enorm van belang voor wanneer een leerling echt aan de slag gaat in de praktijk.

nieuwsGMTO heeft een systeem ontwikkeld waarbij het mogelijk is ontstekingssystemen te controleren (Preview)