technische artikelen

Mercedes C-Klasse W204 2008

Dec 1, 2018 

C230 204.052

M272.921

Wat vooraf ging

Voertuig komt binnen met een brandend motorstoringslampje en een merkbaar slecht lopende motor. Garagebedrijf gaat aan de slag en zoals bij iedere diagnose bij een slecht lopende motor wil je als eerst weten of het een cilinder specifiek of een meer algemeen probleem is. Bij cilinder specifiek kom je al gauw uit op ontsteking, compressie en injectie, terwijl je bij motor algemeen meer in de richting gaat van problemen met bijvoorbeeld mengselvorming, egr-klep, brandstofdruk. Een scheiding die erg belangrijk is om in het begin van je diagnose te maken. De foutcodes helpen daarbij, die geven een duidelijke richting naar cilinder 6. Na het wissen van de foutcodes loopt de motor weer goed voor ongeveer een minuut, om vervolgens weer in de fout te gaan op cilinder 6. De motor gaat dan ook merkbaar op 1 poot minder lopen. Tot nu toe is alles recht toe, recht aan. Zo ook de vervolgstap. Het is aannemelijk dat er een cilinder specifiek probleem is dus gaat de focus naar cilinder 6. Ontsteking en injectie wordt gewisseld en de compressie wordt gemeten, fouten gewist en… nog steeds misfire op cilinder 6 na iets van 30 seconden draaien.

De vraag is wat gebeurd er nu echt in die motor? Is er echt een misfire in de motor? Is er nog iets anders in cilinder 6 wat problemen kan leveren? Het garagebedrijf kiest ervoor om de auto aan te bieden bij de praktische ondersteuning van GMTO.

Eenmaal bij GMTO, gaan we aan de slag. De foutcodes die eerder door het garagebedrijf werden uitgelezen en nu ook door ons zijn:

0629(mercedes code) gelijk aan p0300 overslaande ontsteking (omschrijving uit de tester)

0645(mercedes code) gelijk aan p0306 Overslaande ontsteking cilinder 6 (omschrijving uit de tester)

De misfire counter in live data is vervolgens erg relevant om te bekijken. Je ziet daar niet de oorzaak van het probleem maar wel duidelijk op welke cilinder zich de problemen voor doen en in welke mate.

Cilinder 6 springt er uit en loopt vanaf de start gelijk op. Bij 96 misfires wordt de cilinder merkbaar uitgeschakeld. De motor ecu registreert dus misfires. Tijd om te kijken wat er echt gebeurd. Want bij Live-data zit altijd nog de interpretatie van de motor ecu er tussen, maar ik wil zelf interpreteren. Dit kan heel goed door met een scope te meten. Het is wel belangrijk om hierbij een nauwkeurige scope te gebruiken die veel meetpunten kan vastleggen binnen een korte tijd. Hoe nauwkeuriger, hoe beter de diagnose te stellen is.

In de eerste meting die we maken leggen we eerst globaal het probleem vast, om later specifiek metingen te maken op het probleem. In deze eerste meting meten we op kanaal 1 het krukassignaal, op kanaal 2 het ontstekingssturingssignaal van cilinder 1 en we laten de scope het krukassignaal omzetten in een toerental lijn. Deze lijn geeft vervolgens grafisch weer wat er over de tijd gebeurd met het toerental.

Opmerkelijk is dat voor de 21e seconde de motor het toerental naar een stabiel stationair toerental probeert te krijgen, maar dat het bij ongeveer 21 seconden mis gaat. De motor gaat onregelmatig lopen en cilinder 6 wordt uitgeschakeld. We gaan nu inzoomen op de rondloop berekening om te zien waar precies de misfires plaatsvinden.

Wat opvalt is dat er geen misfires plaatsvinden totdat de ecu ingrijpt en de aansturing ook echt stopt op cilinder 6 en er wel echte misfires plaatvinden die ook overduidelijk zichtbaar zijn in de meting. Waar komt de info in de misfire counter dan vandaan in Live data? Dit is namelijk niet zichtbaar in de meting.

Voordat we naar de conclusie springen eerst nog even het recept voor een goede rondloopmeting. Met een goede rondloopmeting is veel te zien. Niet alleen of een cilinder geen arbeid heeft maar ook of een cilinder bijvoorbeeld maar deels een arbeid heeft, of dat meerdere cilinders af en toe geen arbeid hebben. Het is zeker ook erg praktisch voor diesel motoren, waarbij vaak gekeken wordt naar de correctie per cilinder. Let op; deze correctie per cilinder geeft alleen maar aan wat het stuurapparaat heeft gedaan om de motor weer in een goede rondloop te krijgen. Het laat niet niet zien waar nu echt het probleem zit. Een rondloop meting doet dat wel. Voor een goede meting is het wel belangrijk om de auto een nachtje over te laten blijven zodat alles goed is afgekoeld. De meting moet dan gemaakt worden in de eerste 20 sec dat de motor draait. Dus niet eerst even naar binnen rijden. Waarom? Alle regelingen zijn dan nog opwarmend en niet actief. Denk hierbij aan de mengsel regeling, pingelregeling, lambdaregeling, rondloop/toerental regeling. De motor laat nu echt zijn ware aard zien. Als er reden is tot misfire dan gebeurd het nu. Natuurlijk kunnen hier uitzonderingen op zijn, dat is weer afhankelijk van iedere situatie. Maar zeker als er wel misfire fouten zijn en ze zijn tijdens een rondloop meting niet te zien dan kan dat komen doordat de ecu ze weg-egaliseert. Belangrijk dan om even koud te meten.

Onze auto liet tijdens de koude meting dus geen misfires zien. Alleen de misfire counter liet wat zien. En het resultaat van de misfire counter was uiteindelijk weer in de meting te zien. Dat leidde tot een indirecte conclusie; De motor ecu begrijpt het niet helemaal. Is de software dan stuk? Nee dat is onwaarschijnlijk. Maar de software sluit niet helemaal meer aan bij wat er in de motor gebeurd. Dit kan komen door vervuiling of kleine mechanische veranderingen door bijvoorbeeld slijtage. Iets waar een software ontwikkelaar moeilijk op kan anticiperen. Het is wel op te lossen door de marges in de software wat ruimer te zetten. Zo gezegd zo gedaan, met de Xentry tester van Mercedes laden we de laatste software voor de motor ecu en het probleem is vertrokken. Voor alle modellen van 2009 van Mercedes is dit voor iedereen gewoon in de eigen werkplaats te doen via Pass Thru. Dat is naast de rondloopmeting dus best interessant om je een keer in te verdiepen als je dat nog niet gedaan hebt…

 

 

Genoemde acties, aanbiedingen en opleidingen kunnen niet meer actueel zijn.
Voor de actuele acties, aanbiedingen en opleidingen bekijk ons aanbod op www.gmto.nl

0 Comments

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Technische artikelen Mercedes C-Klasse W204 2008