technische artikelen

Problemen met het gaspedaal bij een VW Touareq uit 2003

Initiele klacht: Gaspedaal reageert soms ineens niet. Soms dan valt het signaal van het gaspedaal ook ineens weg. Nu ineens vanaf vandaag kan ik de auto ook helemaal niet meer uitlezen.

Auto uitgelezen met de Autel, in motor ecu staat een foutcode:

  • P0642:  Sensorreferentiespanning -A- te klein

In transmissie staat foutcode:

  • VAG00777:  Sensor voor gaspedaalstand

De storing in de transmissie verwijst naar het gaspedaal, maar de storing in motor verwijst naar een 5 volt circuit storing. Af en toe dus sluiting op 5 volt, het is niet te zeggen waar dit vandaan komt. Het kan bedrading of een sensor zijn welke af en toe een sluiting maakt. Feit dat het niet constant is, maakt het storing zoeken ook een stuk lastiger. Een probleem is namelijk alleen te meten als het probleem ook aanwezig is. Goed om je te realiseren, wanneer iemand aan je balie staat met een probleem wat 1 keer in de maand voorkomt. Kans dat je het vind wanneer jij aan de slag gaat is klein. Dit soort ‘kleine’ problemen hebben dus vaak een grote investering in tijd nodig om ze te diagnosticeren, terwijl grotere, permanent aanwezige problemen, qua tijd vaak minder ingrijpend zijn. Waar een bestuurder van een auto nog wel eens gemakkelijk kan denken; “maar je hangt toch gewoon even de tester er aan”? is het belangrijk om deze nuance helder te krijgen.

Het gaspedaal werkt op de 5V voeding vanuit de motor ecu. De fout in de versnellingsbak is dus een gevolg van de referentiespanning storing. De 5V voeding zal dus waarschijnlijk sluiting maken naar massa. 5V voeding van de laaddruksensor aangesloten op de scope en tijdens het meten heel voorzichtig de kabelboom gaan bewegen om te kijken of de sluiting erin gebracht kan worden. Hierbij valt meteen op dat de kabelboom op zeer veel plekken niet meer in de originele houders zit en op meerdere plekken met tape is ingewikkeld.

Een groot gedeelte van de kabelboom zit onder het inlaatspruitstuk en aan de achter zijde van de motor. Via de onderkant geprobeerd hier ook nog bij te komen en met een camera de kabelboom nog optisch proberen te controleren. Helaas zijn grote delen van de kabelboom niet te bereiken zonder dat je heel veel gaat demonteren.

Na overleg met het garagebedrijf blijkt er ook een andere motor te zijn gemonteerd waarbij delen van de originele kabelboom aan de kabelboom van de gebruikte motor zijn gemaakt. Dit kan de zoektocht nog wat complexer maken.

Na overleg gaan we verder zoeken, meting gemaakt van gaspedaal voeding, gaspedaal signaal, 5V laaddruksensor en 12V voeding ecu. Met deze meting gaan we rijden en teven bekijken we livedata via de tester. Als het probleem zich voordoet valt op dat in livedata de gaspedaalpositie naar 0% springt, de rest van de data blijft wel actief. Als je de livedata bekijkt van de automaat springt de parameter gaspedaalpositie zelf naar fout.

Op het moment dat de storing actief is, blijft er wel een gaspedaalpositiesensor signaal aanwezig op de ECU gemeten met de scope. En bij het indrukken van het gaspedaal zie je het signaal ook mooi veranderen. Dus in live data is geen informatie meer te zien, maar de informatie is wel degelijk aanwezig. Het lijkt dus wel op een ecu probleem. Er komt wel een signaal aan bij de motor ecu maar deze lijkt niet meer verwerkt te worden. Als extra controle nog gekeken of de nullast en de vollast schakelaar van het gaspedaal goed werken en dit blijkt het geval te zijn, ook als de storing zich voordoet. Het garagebedrijf regelt een gebruikte ecu en deze wordt gemonteerd, alles wordt gedaan om de ecu werkend gekregen en daarna start de auto ook meten. Het probleem zit er echter nog steeds in.

Dit is een mooi gevalletje van op je bek gaan met live data. Je kunt op verschillende manieren onderuit gaan met live data. Een klassiek voorbeeld is een sensor die defect is, maar waar toch een signaal/informatie van te zien is in live data, een berekende waarde die wordt weergegeven bij de werkelijk gemeten waarde. Iets wat veel te zien is bij jongere auto’s. Bij deze auto dus andersom. Er wordt daadwerkelijk een signaal aangeboden aan de ecu vanuit de sensor, maar de ecu (vermoedelijk de versnellingsbak, wellicht ter bescherming) heeft het signaal waarschijnlijk niet logisch meer verklaard en het mag dus waarschijnlijk niet meer gebruikt worden. De ecu doet dus inderdaad niets met het signaal, maar dat is geen storing dat is bewust. Daar dan je diagnose conclusie op bepalen zorgt voor verkeerde conclusies. Maar wat dan wel? Je moet naar het punt waarop het probleem begint. Wat zorgt ervoor dat die ecu het signaal niet meer betrouwbaar vind? Het hoeft ook maar een kort moment voor te komen, wat in de ecu voor langere tijd kan worden vastgehouden. Dat korte moment willen we vastleggen.

We bepalen eerst vanuit het schema welke 5V circuits er zijn. Dit zijn er 5.

  1. Gaspedaal
  2. Nokkenassensor
  3. Brandstof samenstellingssensor
  4. Luchtmassameter
  5. Laadruksensor

De laadruksensor hebben we al eerder gemeten, hiervan is bekend dat de 5V voeding goed blijft. Daarom de andere 4 5V voedingen aangesloten op de scope bij de motor ecu.

Gaan rijden net zolang tot de storing voorkomt. Meting opgeslagen toen de auto weer een schok gaf. Zorg dat je een meting gebruikt waarbij je kunt terug kijken en zorg dat je meet met een resolutie die hoog genoeg is. Sommige problemen duren maar een milli seconde. We hebben de meting beoordeelt en de voeding van het gaspedaal, nokkenassensor en brandstof samenstellingssensor valt bij het inhouden terug van 5 naar ongeveer 4.3V. die van de luchtmassameter blijft wel goed 5V.

3 potentiële problemen. We beginnen bij de brandstof samenstellingssensor, deze zit in een omgeving waar o.a. temperatuur invloed kunnen hebben, waarmee het aannemelijk is dat van de 3 opties dit wel eens de juiste zou kunnen zijn. We hebben de voedingsdraad van deze sensor op de ecu stekker losgenomen en zijn weer gaan rijden. Als we het goed hebben, zou de storing nu dus niet meer voor moeten komen. Als deze sensor namelijk de 5V voedingsspanning naar beneden trekt (ook voor de andere sensoren), dan kan dat nu dus niet meer, want de voedingsdraad is niet meer verbonden met de sensor. Tijdens het rijden valt op dat het probleem nu niet meer voorkomt, dus dat is alvast raak! Maar we willen natuurlijk ook weten wat er nu precies in die sensor gebeurd. Daar gebruiken we een truckje voor. We blijven de voeding op de sensor meten, ondanks dat deze niet meer zit aangesloten aan de ecu zijde. Op de voedingsaansluiting meten we nu de op open spanning die de ecu op de signaaldraad zet. Omdat de voedingsdraad niet meer zit aangesloten is die openspanning door de sensor heen ook op de voedingsaansluiting te meten. Tijdens het rijden komt de klacht niet meer voor, maar is het probleem wel degelijk zichtbaar in deze meting. De openspanning valt namelijk helemaal weg naar 0 V. Deze wordt dus aan massa gelegd door een ongewenste sluiting naar massa. Deze sluiting heeft nu geen effect meer op de rest maar alleen op deze open spanning. Mooi bevestigd dus.

Het probleem zit dus in de sensor of in de bedrading van de brandstofsamenstellingssensor. Hiervoor moet het filterhuis gedemonteerd worden die tussen de V van het motorblok in zit.

Als extra test hebben we een proeflampje op accu plus aangesloten en op de voedingsdraad van de sensor. Met een kunstof hamer getikt op het brandstoffilterhuis en dan gaat de lamp branden. Er zit dus zeker weten een sluiting onder het filterhuis.

Filterhuis gedemonteerd en bedrading van de sensor is helemaal vergaan.
Gebruikt filterhuis gekregen, sensorbedrading is hiervan in orde maar stekker is wel gebroken. Stekker van het oude brandstoffilterhuis overgezet door pinnetjes uit de oude stekker te nemen en de andere stekkerbehuizing op deze manier over te zetten.

Filterhuis gemonteerd en proefrit gemaakt. Auto is nu storingsvrij en het probleem komt niet meer voor.

Deze case neemt een hoop lessen met zich mee; Problemen die klein lijken, kunnen erg lastig zijn om op te sporen. Onderuit gaan met live data gebeurd je sneller dan je denkt. Meet! Zodat je het zeker weet! En ook met een goede resolutie. Zorg dat je elektronica/sensor systeem kennis hebt zodat je goed kunt uitsluiten of iets wel of niet goed is, zoals we deden bij de controle van de sluiting.

 

0 Comments

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

technische artikelenProblemen met het gaspedaal bij een VW Touareq uit 2003