technische artikelen

Een hoop vonken, maar weinig vuur

Jan 1, 2020 

Het begint allemaal bij een garagebedrijf waar deze auto staat die niet meer aanslaat. Dit bedrijf kiest ervoor om de auto uit te besteden aan een ander garagebedrijf om hier diagnose op te stellen. Het garagebedrijf dat bezig is met de diagnose treft het toeval dat de BSI het opgeeft tijdens de diagnose. Vervelend natuurlijk, ga dat maar weer eens uitleggen. Voor het programmeren van de nieuwe BSI schakelt hij GMTO in. Bij GMTO in de werkplaats voeren we via Pass Thru het programmeren van de BSI uit. Eerst de telecodering uitgevoerd, daarna de veiligheidscode er in gezet en daarna de sleutels geprogrammeerd. De auto gaat nu weer normaal op contact en de startmotor gaat weer rond, maar de motor slaat niet aan…

En dan verder…

De auto blijft bij GMTO om de diagnose verder af te ronden. Wat als eerste opvalt is dat er geen foutcodes zijn ondanks dat de motor niet aanslaat in het motormanagent. Oftewel een permanent probleem, maar de ecu ziet het blijkbaar ziet. Dat betekend dat we geen richting hebben bij het lokaliseren van deze storing. Daarom beginnen we met controleren van een aantal basale zaken. Denk aan; Toerental input, ontsteking injectie. De basisbehoefte van een motor die wil aanslaan en draaien. Als eerste maken we een combimeting van alle toerental sensoren met de scope. Nu weten we gelijk of alle inputs aanwezig zijn en voldoen aan de voorwaarden en of de timing in orde is. Met behulp van de ATIS software die een voorbeeld signaal heeft voor deze motor is snel duidelijk dat dit allemaal in orde is. Deze inputs zorgen uiteindelijk voor aansturing van de ontsteking en injectie, dus die zijn als volgende aan de beurt.

In principe ziet alles er goed uit. Waar vooral op gelet moet worden is de voeding. Omdat zowel ontsteking en de injectie massa geschakeld is, kun je in het stuursignaal de massa controleren. Maar de voeding wordt alleen belast tijdens het aansturen. Het is dus ook bijvoorbeeld niet mogelijk om met een multimeter de voeding van ontsteking, injectie of een ander snel schakelend massa gestuurd signaal te meten. De voeding wordt zo kort belast, dat wanneer deze bijvoorbeeld gedurende 3 milleseconden zou instorten een multimeter dit niet zou registreren of de gemiddelde spanning van bijvoorbeeld 14,4 Volt, iets lager weergeeft op bijvoorbeeld 13,5 Volt. Stel daar maar eens diagnose op. Daarom doen wij dit altijd met de scope. Bij het meten van de ontsteking en injectie kijken we nog even verder naar alle details. De sturing, voeding en massa zien er namelijk prima uit, maar bij de ontsteking valt iets op. Even in normale mensen taal; er vind geen uitslingering van de rest energie plaats aan het einde van het signaal.

Even uitleggen wat je nu precies allemaal ziet (in een notendop)

  1. Schakeling naar massa. De open spanning die door de bobine kwamen die meetbaar was aan de massazijde van de bobine, wordt nu naar massa getrokken. Zo goed als deze verbinding is zo dicht zal de lijn nu bij de nul komen te liggen, heeft het massa circuit een overgangsweerstand, zal de massa lijn bij punt 2 omhoog komen
  2. De massasturing; Dit is de laadtijd van de bobine. De bobine laad op om straks bij afschakeling vanuit de secundaire spoel een hoge inductiespanning af te geven.
  3. Afschakeling; einde laadtijd. De energie komt vrij. Omdat er in het ontstekingscircuit een onderbreking zit, namelijk tussen de twee elektroden van de bougie, moet de lucht hiertussen eerst geïoniseerd (lees: geleidend) worden. Daarom zien we bij 3 een ionisatie piek, Hoe breder deze is, zoals bij een hoge compressie einddruk bij vollast of een grote elektrode afstand, hoe breder deze piek er uit zal zien in de scope meting. Het kost namelijk meer tijd om te ioniseren.
  4. Wanneer de verbinding gemaakt is volgt de vonklijn. Het is belangrijk om deze goed te kunnen beoordelen. Veel aspecten uit de verbrandingsruimte zijn hier uit te herleiden, zoals slechte mengselvorming, kool afzetting op de bougie en andere dingen die een vonk kunnen ‘blussen’. Het is in dit geval niet zo, maar je ziet dan bijvoorbeeld de vonklijn even naar beneden vallen en weer terug komen. Dan weet je dat er zaken zijn die de vonk in de weg zitten.
  5. Hier gaat het bij ons mis. Er is gewoon een vonk, maar aan het einde van het signaal moeten we een slinger zien van de restenergie van de vonk. Deze vonk dooft gewoon weg. En dat is opmerkelijk. Een goede reden om deze vonk is in levende lijve te gaan bekijken.

We demonteren een bougie (die zeiknat is) en starten de motor met de bougie aangesloten tegen massa, zeg maar gewoon ‘old school’! Nu zien we geen vonk op de bougie maar wel een vonklijn op de scopemeting. Je zou denken dat dat onmogelijk is, maar niets is minder waar. De vonk vind vermoedelijk plaats in de bobine. We testen ook de andere bobine’s, daar blijkt precies hetzelfde bij. Het ongeloof begint steeds verder te groeien of niet iets over het hoofd zien. Maar de metingen en bevindingen zijn duidelijk. Er gaan 4 nieuwe pen bobine’s en 4 nieuwe bougies in. En je raad het al; starten…lopen! Even meten hoe het er nu ziet.

Peugeot 3008

Bouwjaar 2009

1.6 VTi 5FW

 

Genoemde acties, aanbiedingen en opleidingen kunnen niet meer actueel zijn. Voor de actuele acties, aanbiedingen en opleidingen bekijk ons aanbod op www.gmto.nl

0 Comments

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Technische artikelen Een hoop vonken, maar weinig vuur