Automotive leermiddelden

Automotive leermiddelen

GMTO traint al meer dan 30 jaar technisch personeel met zelf ontwikkelde leermiddelen. GMTO ziet het belang van aantrekkelijk onderwijs voor de (auto)techniekbranche. Hier wil GMTO wil hier graag aan bijdragen daarom zijn alle GMTO leermiddelen beschikbaar voor onderwijsinstellingen.

Onderstaand het aanbod, prijzen zijn aanvraag

Electric Vehicle Powertrain SysteemBord

Het electric vehicle powertrain systeembord is een van de uitgebreidste leermiddelen momenteel beschikbaar voor e-voertuigen. Het systeembord is geschikt voor niveau 2, 3 en 4!

Mogelijkheden:

  • Leren van basis en opbouw van een e-voertuig (batterij, inverter, elektromotor)
  • Verschil AC & DC Veiligheidssystemen (interlock, serviceplug) aansturing 3 fase elektromotor, incl stroommetingen
  • Veiligstellen systeem volgens NEN9140
  • Resolver en hall sensor terugkoppeling meten
  • Pre-charge Spoelweerstanden en isolatiemetingen
  • Mogelijkheid tot inschakelen storingen
  • Beschikbaar met 15 electude E-learning opdrachten.
  • Leren veilig werken aan een elektrisch voertuig door het uitvoeren van de veiligstel procedures.
  • Inzicht in hoe een 3 fase wisselstroom wordt gecreëerd uit een gelijkstroom.
  • Diagnose stellen met veelvoorkomende storingen uit de praktijk.
  • Veel voorkomende metingen zoals milli-ohm meting en een isolatiemeting zijn realistisch uitvoerbaar.
  • Leverbaar met 1, 2 of 4 kanaalsscope voor het uitvoeren van metingen

Beschikbaar met 15 electude E-learning opdrachten.

Het Seat ibiza 1.2 TDI simulatiesysteem – motorcode CFWA

Volledig gesimuleerd euro 5 dieselsysteem aan. Het Seat Ibiza 1.2 TDI systeembord is voorzien van alle componenten van de motorcode CFWA. Dit motortype het meeste verkochte dieselsysteem van de afgelopen 5 jaar. Deze motor is te vinden in de Volkswagen Polo, Seat Ibiza en Skoda Fabia.

  • Nooit meer een lege accu en lege tank van het meetvoertuig
  • Mobiele meetopstelling, zeer geschikt voor in het theorielokaal (blended learning)
  • Leer alles over de moderne dieseltechniek
  • Mogelijkheid tot storing zoeken via de ingebouwde, veelvoorkomende storingen. Zowel bedradings- als component storingen.
  • Uitbreidbaar met satelliet borden/ mee-meetpanelen, hierdoor is mee meten door leerlingen mogelijk.
  • Storingsdiagnose binnen een regelsysteem in algemene zin, oorzaak en gevolg doorgronden.
  • (E)obd niet gesimuleerd, maar werkelijk. Met alle voorkomende testers uit de praktijk uit te lezen.
  • Bord biedt complete rij beleving, met alle voorkomende belasting situaties.
  • Alle signalen op verschillende manieren en posities te meten, zowel bij ecu als bij component, t.o.v. accu plus en min. (V4 meting)
  • Rondloop (versnelling en vertraging) van de motor zichtbaar in krukassignaal, daardoor misfire herkenning door ecu mogelijk.
  • Leverbaar met 1, 2 of 4 kanaalsscope voor het uitvoeren van metingen

Datanetwerken systeembord

Leer begrijpen hoe communicatie in de voertuigtechniek werkt! Mogelijkheid tot het meten van alle type communicatie in de voertuigtechniek.*

  • LOW SPEED CAN-bus
  • HIGH SPEED CAN-bus
  • LIN-bus
  • Mogelijkheid tot het inschakelen van verschillende storingen in de datanetwerken
  • Systemen uitleesbaar via obd stekker.
  • Alle signalen op verschillende manieren en posities te meten, zowel bij de ecu’s als bij component, t.o.v. accu plus en min. (V4 meting)
  • Beschikbaar in combinatie met Electude E-learning.
  • Leverbaar met 1, 2 of 4 kanaalsscope voor het uitvoeren van metingen

Het Wielsensoren Simulatiebord

Met het toenemende aantal soorten wielsensoren in de voertuigtechniek ontstaat wel eens verwarring over welk type sensor nou welk signaal afgeeft. Op dit bord vind je een complete reeks van verschillende sensoren:

 

  • Inductieve wielsensor
  • MRE wielsensor
  • MRE intelligente wielsensor
  • MRE digitaal intelligente wielsensor
  • Mogelijkheid tot meten van alle verschillende signalen
  • Mogelijkheid tot het inschakelen van storingen
  • Werkelijk en continue signaal door elektrisch aangedreven fysiek wiel.
  • Inzicht krijgen in de omzetting van het sensor signaal naar een bruikbaar signaal/informatie voor de ecu bij de inductieve sensor.
  • Inzicht krijgen in de interpretatie van het signaal van MRE sensoren door de ecu en waarom dit beter is dan inductieve sensoren.
  • Begrijpen welke signaalvorming hoort bij welke sensor, hoe dit ontstaat en gediagnosticeerd kan worden.
  • Beschikbaar in combinatie met electude E-learning.
  • Leverbaar met 1, 2 of 4 kanaalsscope voor het uitvoeren van metingen

Het Duty Cycle Simulatiebord

Duty Cycle – Frequentie

Massa en Plus geschakeld, Hoe zit dat ook al weer? Hoe kan het dat iets aangestuurd wordt met een deelspanning? Waarom wordt dit gebruikt? Hoe werkt een stroomregeling?

Met het Duty Cycle bord worden al deze principes duidelijk. Aan de hand van de bijgeleverde opdrachten kan de gebruiker zich geheel zelfstandig meester maken van deze, toch wel lastige, principes.

  • Komt tot de kern van de basisprincipes
  • Visuele inzage in de stroomregeling van dutycycle
  • Uitbreidbaar met satelliet borden/ mee-meetpanelen, hierdoor is mee meten door leerlingen mogelijk.
  • Uitdagend voor alle niveaus
  • Visueel schakelsignalen leren begrijpen
  • Ook te gebruiken in klassikale theorielessen
  • Mogelijkheid tot storing zoeken met veelvoorkomende storingen
  • Frequentie en schakelverhouding instelbaar
  • Meten op verschillende componenten inclusief terugkoppeling
  • Stroommeting in serie gefaciliteerd op het bord.
  • In combinatie met Electude E-learning
  • Uitbreidbaar met satelliet borden/ mee-meetpanelen, hierdoor is mee meten door leerlingen mogelijk.
  • Leverbaar met 1, 2 of 4 kanaalsscope voor het uitvoeren van metingen

Klasikaal mee meten

Met de GMTO mee-meetpanelen kunnen studenten veilig en snel klassikaal mee-meten.

 

Het mee-meetpaneel kan worden aangesloten op een GMTO systeembord. Elk systeembord kan tot een maximum van 10 mee-meetpanelen voorzien van signalen.

 

Met deze opstelling kan de instructeur de meting voor de klas voordoen waarna de studenten de meting na kunnen doen. Een bewezen methode voor effectief leren. (blended learning)

 

Systeemschema’s zijn uitwisselbaar. Hetzelfde mee-meet paneel kan op alle GMTO (systeem)borden gebruikt worden. Bij alle GMTO borden zijn mee-meetschema’s beschikbaar.

12v schakelsysteem

Creëer/bouw je eigen elektrische schakelingen en meet ze met gemak met ons handige 12V schakelsysteem!

 

Toepassingen voor alle verschillende niveau’s

 

Of je nu verschillende lampsterktes wilt uitproberen of met LED’s wilt experimenteren, met ons systeem kan het allemaal. Ontdek hoeveel stroom er door een LED loopt en vergelijk het met een lamp van dezelfde lichtsterkte.

 

Wil je weten wat er gebeurt met verschillende weerstanden in verschillende apparaten? Geen probleem! Gebruik twee verschillende weerstanden om storingen te simuleren en te observeren hoe ze invloed hebben op verschillende verbruikers.

 

Begrip van serie en parallel schakeling bij het stellen van diagnose.

 

Begrip van relais schakelingen en inductie effecten bij in- en uitschakelingen

 

Ons V4-meetopdrachten bord is de ideale tool voor al je meet- en experimenteer opdrachten!

 

Hufter proof! Speciale meeleverde voeding beschermt het bord. Beschermd tegen kortsluiting, overbelasting, te hoge spanning en te hoge temperatuur. Voordat de zekering het opgeeft is de voeding al uitgeschakeld. Daarnaast zijn in het bord ook thermische veiligheden aanwezig.

 

Leverbaar met 1, 2 of 4 kanaalsscope voor het uitvoeren van metingen

Lithium-ion-batterij systeembord

Ontdek en beheers diverse onderwerpen met ons geavanceerde systeembord! Leer over state of charge – de gemiddelde ladingstoestand en state of charge per cel. Begrijp state of health – de gezondheidstoestand van cellen en state of health per cel.

 

Leer over C-rate – de laad- en ontlaadsnelheid van cellen. Onderzoek warmteontwikkeling – hoe een cel opwarmt bij een bepaalde C-rate. Leer stroommeting met geijkte weerstand voor shuntmeting. Begrijp hoe een batterij management systeem de interne weerstand van een batterijcel bepaalt en hoe je dit zelf kunt doen.

 

Ontdek de betekenis van capaciteit op een batterijcel. Leer over taken van een BMS en het optimale werkgebied van Li-Ion cellen in termen van spanning en temperatuur. Begrijp batterijcellen in serie en parallel en waarom celbalancering essentieel is voor capaciteitsbehoud. Ontdek waarom we vaak CC of CV zien tijdens het opladen van Li-Ion cellen.

 

Kan geleverd worden met warmtebeeld camera. Voor diagnose toepassingen.

 

Word een batterijtechnologie-expert met ons systeembord!

 

Leverbaar met 1, 2 of 4 kanaalsscope voor het uitvoeren van metingen

 

Ontstekingsbord

GMTO heeft een systeembord ontwikkeld waarmee alle typen (pen)bobines kunnen worden gecontroleerd met behulp van een scope en realistische signalen zoals in de praktijk.

  • Vonken live zichtbaar
  • Druk rondom bougie elektrode instelbaar m.b.v. regelbare drukkamer.
  • Primair en secundair te meten
  • Verschillende ontstekingssystemen, direct en indirect en verschillende aansluitingen.
  • Verschillende elektrode afstanden per bougie.
  • Bord is voorbereid om op experimenterende wijs storingen in te brengen door de deelnemer/gebruiker.
  • Stroommeting in serie en met stroomtang mogelijk.
  • Leverbaar met 1, 2 of 4 kanaalsscope voor het uitvoeren van metingen

Het systeem is geschikt voor scope training en trainingen in motormanagement benzine basis en gevorderd. Het systeem bord bevat 4 penbobines van verschillende types, aangesloten op 4 bougies in een kamer die met behulp van een compressor snel op druk kan worden gebracht om de compressie einddruk na te bootsen. Het ontstekingssignaal ziet er dan uit zoals op een auto.

Daarnaast kunnen storingen worden gecreëerd op alle aansluitingen van de bobines met behulp van onderbrekingen, weerstanden of sluitingen, en zijn er mogelijkheden voor de cursist om mee te meten met behulp van satelliet borden. Hierdoor kunnen wisselende omstandigheden in de motor worden nagebootst en praktijkgerichte ervaring worden opgedaan met het controleren van ontstekingssystemen.

Sensoren actuatoren

Ontdek de veelzijdigheid van ons geavanceerde meetbord! Meet moeiteloos aan diverse sensoren en sturingen van actuatoren. Met real-time meetwaarde blokken krijg je direct inzicht in de prestaties van verschillende sensoren. Bovendien kun je zelf eenvoudig weerstanden plaatsen of onderbrekingen maken om te meten en te observeren welk effect dit heeft op het circuit.

  • Meest voorkomende sensoren en actuatoren meetbaar.
  • Geen simulatie aanwezig. Alle sensoren en actuatoren zijn zelf aan te sturen of input te geven.
  • Inzicht in hoe signalen tot stand komen
  • Mogelijkheid en voorbereiding om zelf weerstanden in circuits aan te brengen en daarmee inzicht krijgen in het effect van deze weerstanden.
  • Leverbaar met 1, 2 of 4 kanaalsscope voor het uitvoeren van metingen
  • Wordt standaard geleverd worden met blower voor de luchtmassameter.
  • Kan worden geleverd met vacuumpomp voor de druksensoren en solenoid klep.

Het is jouw ultieme tool om te experimenteren en te leren over de werking van sensoren en actuatoren in verschillende systemen. Of je nu een ervaren professional bent of net begint in de wereld van metingen en waarnemingen, ons meetbord biedt jou de mogelijkheden om praktijkgerichte ervaring op te doen en je technische vaardigheden te verbeteren.

Haal het maximale uit je metingen met ons state-of-the-art meetbord!

Opel Astra H 1.7 1.7 CDTI simulatiesysteem motorcode Z17DTJ

Volledig gesimuleerd systeembord dat is voorzien van alle componenten.

  • Nooit meer een lege accu en lege tank van het meetvoertuig
  • Mobiele meetopstelling, zeer geschikt voor in het theorielokaal (blended learning)
  • Leer alles over de moderne motormanagementtechniek
  • Mogelijkheid tot storing zoeken via de ingebouwde, veelvoorkomende storingen. Zowel bedradings- als component storingen.
  • Uitbreidbaar met satelliet borden/ mee-meetpanelen, hierdoor is mee meten door leerlingen mogelijk.
  • Storingsdiagnose binnen een regelsysteem in algemene zin, oorzaak en gevolg doorgronden.
  • (E)obd niet gesimuleerd, maar werkelijk. Met alle voorkomende testers uit de praktijk uit te lezen.
  • Bord biedt complete rij beleving, met alle voorkomende belasting situaties.
  • Alle signalen op verschillende manieren en posities te meten, zowel bij ecu als bij component, t.o.v. accu plus en min. (V4 meting)
  • Leverbaar met 1, 2 of 4 kanaalsscope voor het uitvoeren van metingen
  • Rondloop (versnelling en vertraging) van de motor zichtbaar in krukassignaal, daardoor misfire herkenning door ecu mogelijk. 

PSA 1.6 simulatiesysteem motor code NFU

Volledig gesimuleerd systeembord dat is voorzien van alle componenten.

 

  • Nooit meer een lege accu en lege tank van het meetvoertuig
  • Mobiele meetopstelling, zeer geschikt voor in het theorielokaal (blended learning)
  • Leer alles over de moderne motormanagementtechniek
  • Mogelijkheid tot storing zoeken via de ingebouwde, veelvoorkomende storingen. Zowel bedradings- als component storingen.
  • Uitbreidbaar met satelliet borden/ mee-meetpanelen, hierdoor is mee meten door leerlingen mogelijk.
  • Storingsdiagnose binnen een regelsysteem in algemene zin, oorzaak en gevolg doorgronden.
  • (E)obd niet gesimuleerd, maar werkelijk. Met alle voorkomende testers uit de praktijk uit te lezen.
  • Bord biedt complete rij beleving, met alle voorkomende belasting situaties.
  • Alle signalen op verschillende manieren en posities te meten, zowel bij ecu als bij component, t.o.v. accu plus en min. (V4 meting)
  • Leverbaar met 1, 2 of 4 kanaalsscope voor het uitvoeren van metingen

losse trainingen

vervolgtrainingen en workshops

Education supportAutomotive leermiddelen