BOVAG, RAI Aftermarket, grossiers, opleiders en vakmedia lanceren “Auto’s de Baas”

Uniek samenwerkingsverband helpt bij toegang tot technische informatie

Sleutelen aan moderne auto’s wordt door steeds meer autobedrijven als een probleem ervaren. Uit recent onderzoek blijkt dat er nog veel onbekend is. Maar er kan veel meer dan ondernemers en technici denken. Er is volop hulp en advies beschikbaar.  Om dat besef te vergroten en ondernemers en autotechnici hierbij te helpen, hebben diverse organisaties uit de branche op initiatief van BOVAG de handen ineengeslagen onder de noemer “Auto’s de Baas”. Het eerste concrete resultaat is een site waar autobedrijven op weg worden geholpen.

Of het nu gaat om een merkonafhankelijk autobedrijf, een schadeherstelbedrijf of een merkdealer die aan een vreemd merk wil sleutelen: bij de huidige generatie auto’s heb je toegang nodig tot de nieuwste technische informatie, voertuigdata en software-updates. Dankzij wet- en regelgeving moeten fabrikanten die ook beschikbaar stellen. Het ontbreekt nu echter nog vaak aan het besef dat dat kan. Laat staan dat men weet hoe zich die toegang te verschaffen. Daarnaast bestaat er de nodige spraakverwarring op dit gebied. Pass Thru, digitale service boekjes, kalibreren, inleren en remote diagnose: het loopt allemaal door elkaar. Daarom hebben BOVAG, de grossiers Alliance Automotive, Fource en GroupAuto, (verenigd in RAI Aftermarket), de opleiders AutoNiveau  en GMTO, en de vakmedia Aftersales Magazine, AMTen Automotive op initiatief van BOVAG de handen ineengeslagen. Het initiatief ‘Auto’s de Baas’ moet een eind maken aan de spraakverwarring, de bewustwording vergroten dat er al meer kan dan menigeen denkt en bedrijven helpen om keuzes te maken. ‘Auto’s de Baas’ helpt bedrijven op weg en laat zien welke opties er zijn om met de juiste training, ondersteuning en apparatuur moderne auto’s de baas te blijven. Zo kunnen deze bedrijven hun toekomstkansen vergroten. Stichting OOMT ondersteunt Auto’s de Baas waar het gaat om het bredere perspectief om werkgevers en medewerkers bewust te maken van toekomstige ontwikkelingen.

Onderzoek

In maart/april is een grootschalig onderzoek uitgevoerd onder universele autobedrijven (zowel BOVAG-leden als niet BOVAG-leden). Daaruit blijkt dat er nog steeds veel spraakverwarring is over allerlei termen en dat veel ondernemers door de bomen het bos niet meer zien. Slechts 1/3 van de bedrijven maakt gebruik van digitale service registratie. Het gebruik van Pass Thru ligt nog veel lager. Gebrek aan tijd en kennis zijn de belangrijkste redenen waarom men er nog niet mee begonnen is.

Website

Het eerste concrete resultaat is de website www.autosdebaas.nl.  Die moet helpen bij de vraag welke oplossing voor toegang tot technische data het beste bij een bepaald bedrijf past, waar die oplossing te vinden is en hoe je die kunt invoeren. Ook geeft de site tips voor slimme  samenwerking. Je hoeft immers niet alles zelf te kunnen of zelf te doen. De website wordt de komende tijd verder uitgebouwd met relevante inhoud, onder meer afkomstig van branchespecialisten, opleiders en vakmedia.

Auto’s de Baas Team Challenge

Bezoek aan www.autosdebaas.nl wordt gestimuleerd via de Auto’s de Baas Team Challenge. Daarmee kunnen autobedrijven prachtige prijzen winnen. Zoals een Bleekemolen Race Experience met hele team op het circuit van Zandvoort. Deze Team Challenge duurt acht weken en elke twee weken worden nieuwe prijswinnaars bekend gemaakt.

Vervolg

Daarnaast gaan de diverse partners elk op hun eigen manier zelf aan de slag met het onderwerp en gebruiken daarbij het thema ‘Auto’s de Baas’. En zodra er minder beperkingen zijn vanwege Corona zullen er ook bijeenkomsten georganiseerd worden rond het thema Auto’s de Baas.

GMTO

GMTO is een van de opleiders die nauw betrokken is bij het samenwerkingsverband Auto’s de Baas. GMTO biedt een groot aanbod om auto’s de baas te worden en te blijven. Kijk voor het aanbod van GMTO op www.gmto.nl/autos-de-baas

nieuws Auto’s de Baas