technische artikelen

Hoe een kleine afwijking grote gevolgen kan hebben bij een Nissan Note

Een Nissan Note 1.2L uit 2015 werd aangeboden bij GMTO met storingscodes die verband hielden met de laaddruk bypass-klep. De uitgelezen foutcodes waren:

  • P1033 – SC Bypass Valve Position Sensor
  • P1035 – SC Bypass Valve Position Sensor

Beide foutcodes wijzen op een probleem met de positiesensor van de bypass-klep. Opvallend genoeg was de klep, inclusief de stekker, al vervangen door de betreffende garage, maar dit had het probleem niet opgelost. Voordat we verdergaan met de diagnose, is het belangrijk om de technische werking van dit systeem te begrijpen. Hoe beter je de techniek kent, hoe sneller je een afwijking kunt herkennen.

De Werking van de Bypass-Klep

De bypass-klep in dit systeem is uitgerust met een dubbele potentiometer, die tegengesteld aan elkaar werken. Terwijl de ene spanning toeneemt van 0,5V naar 4,5V, daalt de andere spanning van 4,5V naar 0,5V. Dit mechanisme zorgt ervoor dat de ECU (Electronic Control Unit) de juistheid van de signalen kan controleren en zo de betrouwbaarheid verhoogt. Dergelijke sensoren vind je vaak in systemen die invloed hebben op de luchtaanvoer van de motor, zoals de gasklep. Dit is belangrijk omdat ze direct van invloed zijn op zaken als het brandstof-luchtmengsel, het motorvermogen en emissies.

Maar waarom gaan de signalen in tegengestelde richting? Waarom niet gewoon in dezelfde richting? Het antwoord ligt in de controle. Bij tegengestelde signalen kan de ECU de spanningen bij elkaar optellen, wat altijd 5V moet opleveren. Hoe groter de afwijking van deze optelsom, hoe groter het probleem.

Diagnose: Het Meten van de Signalen

Omdat de fout specifiek wordt aangemeld door de bypass-klep, beginnen we met het meten van de signalen van beide potentiometers. Waarom meten we niet eerst de voeding of de massa? Omdat we deze pas controleren als we een afwijking in het signaal vaststellen. Dit is een efficiënte manier van werken: eerst naar de kern kijken en daarna pas andere onderdelen controleren.

Bij het opstarten van de meting met de scope zien we twee duidelijke, tegengestelde signalen. Nu is het belangrijk om verwachtingen te formuleren over wat we in de meting kunnen zien. We weten bijvoorbeeld al:

  1. Er is geen probleem merkbaar tijdens het rijden.
  2. Er zijn geen foutcodes op andere systemen.
  3. De foutcodes komen direct terug na het wissen.

Op basis hiervan kunnen we concluderen dat de afwijking waarschijnlijk klein is, net groot genoeg om de fout op de potentiometer te veroorzaken, maar te klein om andere storingen te activeren. Het probleem lijkt bovendien permanent aanwezig te zijn.

 

De meting over massa en het spanningsverlies.

 

De optelsom van signaal 1 en signaal 2 is maar iets hoger dan 5V. Daar zou je snel overheen kunnen kijken, ware het niet dat een kleine afwijking precies datgene is wat je kunt verwachten.

 

Analyse van de Metingen

Met de oscilloscoop kunnen we nauwkeurig de optelsom van beide signalen weergeven. Deze moet idealiter rond de 5V blijven, met een tolerantie van ongeveer 0,1V. In onze meting zien we echter dat de optelsom varieert tussen 5,0V en 5,2V. Hoewel de afwijking klein is, valt op dat het signaal net iets te hoog ligt. Aangezien we een kleine afwijking verwachtten, is dit detail wel degelijk relevant.

Aangezien de klep en de stekker al zijn vervangen, moet de oorzaak elders liggen. Vaak is bij zulke problemen een spanningsdeler in de massa de boosdoener. Een verbruiker in het massacircuit kan ervoor zorgen dat de spanning anders verdeeld wordt, waardoor het signaal als het ware “opgetild” wordt.

We controleren het massacircuit door te meten vanaf de massa van de potentiometer naar de accuminpool, zodat niets in het circuit wordt overgeslagen. Ook hier zien we dezelfde afwijking. Er is dus iets in dit circuit dat spanning verbruikt. De massapunten in de motorruimte zijn de eerste verdachte. En inderdaad: de massapunten bleken groen uitgeslagen. Na het losmaken en schoonmaken van deze verbindingen, kwamen de foutcodes niet meer terug.

 

De massapunten zijn groen uitgeslagen. Dit is de oorzaak van de foutcode.

 

De massapunten zijn groen uitgeslagen. Dit is de oorzaak van de foutcode.

 

Conclusie

Hoewel de massapunten meerdere systemen beïnvloeden, bleek de bypass-klep het meest gevoelig en registreerde deze als eerste de storing. Dit sluit aan bij onze eerdere verwachting van een kleine afwijking. Deze casus toont aan hoe een klein probleem grote gevolgen kan hebben als je de diagnose niet met de juiste verwachtingen en stappen benadert. Het lijkt misschien een eenvoudige storing, maar zonder een gedegen diagnose kan het onnodig ingewikkeld worden.

Door een gestructureerde en doelgerichte aanpak werd de storing snel opgelost, zonder onnodige extra kosten of tijdverlies.

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

technische artikelenHoe een kleine afwijking grote gevolgen kan hebben bij een Nissan Note